راه‌های غلبه بر استرس

راه‌های غلبه بر استرس

1K
بدون دیدگاه

به زودی …

این صفحه را به اشتراک بذارید!

غلبه بر استرس و اضطراب موضوعی است که با استفاده از راهکارهای مختلف می‌تواند به نتایج خوبی برسد. در این مقاله به بررسی 20 راهکار مرتبط پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله اینترنتی پاورقی همراه ما باشید!

فهرست محتوا نمایش

20 راهکار اساسی برای غلبه بر استرس و اضطراب روزانه زندگی

دغدغه‌های زندگی همواره باعث می‌شوند تا استرس و اضطراب به صورت روزمره برای تمامی افراد وجود داشته باشد. در حالت عادی، میزان این اضطراب روزانه کم بوده و می‌تواند برای هر فردی قابل کنترل باشد. با این حال، در برخی از شرایط زندگی ممکن است میزان اضطراب افزایش یابد و مشکلات بسیاری را برای زندگی فرد ایجاد کند. مشکلاتی که سبب شود تا زندگی به سختی پیش رفته و تناقض‌ها و دردسرهایی در این راستا ایجاد شود.

20 راهکار اساسی برای غلبه بر استرس و اضطراب روزانه زندگی

اگر شما هم به صورت مقطعی با مشکلات استرس و اضطراب درگیر هستید و به دنبال درمان آن هستید، در این مقاله همراه ما باشید. در ادامه تصمیم داریم تا از چیستی استرس و اضطراب، تفاوت‌ آن‌ها، راهکارهای کنترل و غلبه بر استرس به همراه موضوعاتی دیگر در این باره نکاتی را بیان کنیم. نکاتی که امید است برای شما کارایی لازم را داشته باشد و بتواند به داشتن حال بهتر شما کمک کننده باشد.

تفاوت اصلی بین استرس و اضطراب موجود در اتفاقات زندگی

در اولین قدم برای آشنایی با استرس و اضطراب، لازم است تا نسبت به تفاوت این دو موضوع کمی آگاهی داشته باشید. اضطراب حسی است که در اثر یک اتفاق مهم و واقعی به وجود می‌آید. معمولا مربوط به زمان آینده است و فرد نگرانی‌های جدی را بابت اتفاقات آینده برای خود دارد. به طور مثال اضطراب از موقعیت شغلی آینده یا قبول شدن یا قبول نشدن در یک امتحان مشخص شده می‌تواند به نام اضطراب تلقی شود. البته باید توجه داشته باشید که اضطراب خود دارای دسته‌بندی‌های بسیاری است که هریک به شکلی برای افراد تجربه می‌شود.

استرس احساسی است که منبع مشخصی ندارد و ترسی غیرواقعی را تداعی می‌کند. داشتن ترس از اتفاقی که معلوم نیست و ریشه و منبع اساسی ندارد را می‌توان نوعی استرس دانست. در واقع شکلی از ترس که برای آن نمی‎توان زمان مشخص و ریشه اصلی را در نظر گرفت و ممکن است به هر جهت رخ دهد.

مشکلات به وجود آمده از حضور استرس و اضطراب در زندگی روزمره

مشکلات به وجود آمده از حضور استرس و اضطراب در زندگی روزمره

در زندگی روزمره، به صورت کلی همه ما استرس و اضطراب را تجربه می‌کنیم. این موضوع امری بدیهی است. اما در صورت افزایش بیش از اندازه این میزان از اضطراب ممکن است مشکلات جسمانی و روانی بسیاری رخ دهد. تحت برخی از شرایط اضطراب می‌تواند منفعل کننده شود و باعث فعالیت نکردن فرد باشد. در ابعاد جسمانی می‌توان افزایش فشار خون، سردردهای شدید، کاهش سطح ایمنی بدن و قرار گرفتن در معرض انواع بیماری و مواردی از این قبیل را مشاهده کرد. از همین رو لازم است تا پیش از وقوع این اتفاق نسبت به آن جلوگیری‌های لازم را به عمل آورد و راهکارهایی را برای غلبه بر استرس پیش بینی کرد.

چگونگی غلبه بر اضطراب و استرس با 20 راهکار موثر

حال که از چیستی اضطراب و استرس آگاه شدید و نسبت به بروز مشکلات جدی وجود بیش از اندازه آن‌ها اطلاعاتی را به دست آوردید، لازم است تا برای برای کنترل کردن آن‌ها قدم بردارید. در این بخش به بیست مورد از راهکارهای کنترل و غلبه بر استرس و اضطراب پرداختیم و درباره آن‌ها نکاتی را بیان خواهیم کرد.

چگونگی غلبه بر اضطراب و استرس با 20 راهکار موثر

1. داشتن خواب به اندازه کافی و در زمان مناسب

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند موجب افزایش استرس و اصطراب در زندگی شود، نداشتن برنامه خواب مشخص است. در اولین قدم برای اینکه بتوانید غلبه بر استرس را در زندگی خودپیاده‌سازی کنید، لازم است تا سیستم خواب خود را تنظیم کنید. داشتن 6 تا 8 ساعت خواب شبانه می‌تواند به شما در داشتن یک زندگی بدون استرس و اضطراب کمک کننده باشد.

2. تغییر دادن طرز فکر و نگرش نسبت به مسائل

راهکار دیگری که می‌تواند غلبه بر استرس را به دنبال داشته باشد، تغییر دادن نوع نگرش و طرز فکر خود نسبت به مسائل است. زمانی که شما بر روی یک مسئله با دقت تمرکز می‌کنید، ممکن است ابعاد دیگر آن را به خوبی مشاهده نکنید. از همین رو نمی‌توانید اشکال متفاوت طرز فکر را بر روی زندگی خود و مشکلات ایجاد شده پیاده‌سازی کنید.

3. ایجاد حواس پرتی و تمرکز بر روی موضوعات دیگر

زمانی که یک موضوع به صورت مشخص برای شما استرس‌زا شده است و تمرکز بیش از اندازه بر روی آن، سبب افزایش اضطراب در زندگی روزمره شما می‌شود، بهتر است تا نسبت به آن موضوع کمی فاصله بگیرید. رها کردن موضوع و پرداختن به دیگر موضوعات، می‌تواند به شما کمک کند تا ذهن بازتری داشته باشید و بتوانید پس از مدتی دوباره برای حل کردن موضوع بر روی آن تمرکز کنید.

| حتما بخوانید:  جملات انگیزشی حال خوب

4. آرام کردن ذهن با استفاده از مدیتشن و یوگا

به عنوان یک راهکار اصولی برای غلبه بر استرس می‌توانید از مدیتیشن و ورزش یوگا در زمان استرس استفاده کنید. داشتن فضایی برای انجام این دو ورزش به شما فرصت می‌دهد تا در خلوتی و تنهایی خود، استرس را کاهش داده و به بهبود وضعیت روانی‌تان کمک کنید. در صورت استفاده روزانه از این‌ها به صورت کلی آرامش بیشتری را تجربه خواهید کرد و از بروز اضطراب‌های سخت نیز جلوگیری به عمل می‌آورید.

5. نفس کشیدن عمیق در زمان ایجاد اضطراب

با افزایش اضطراب در بدن، اکسیژن رسانی با مشکل روبه‌رو می‌شود. اگر می‌خواهید که این مشکل موجب افزایش سطوح استرس در شما نشود، از تکنیک تنفس عمیق استفاده کنید. داشتن تنفس عمیق می‌تواند سبب تجربه احساس آرامش بیشتری در بدن شود. از همین رو میزان احساس آرام بودن را به روان شما بازگرداند و سبب تصمیم گیری بهتر در ادامه مسیر شود.

6. عوض کردن محیط و تغییر مکان و جابه‌جایی

گاهی ممکن است دلیل اصلی استرس و اضطراب شما وابسته به محیط باشد. از همین رو با ترک کردن محیط و عوض کردن فضای خود در مسیر غلبه بر استرس قدم خواهید برداشت. می‌توانید از این راهکار استفاده کنید تا نفسی عمیق بکشید، کمی آرام شوید و دوباره برای قرار گرفتن در محیط انرژی لازم را به دست آورید.

داشتن برنامه طبیعت‌گردی و تفریحات سالم برای غلبه بر استرس

7. داشتن برنامه طبیعت‌گردی و تفریحات سالم

زندگی شهری خود عاملی است که گاهی می‌تواند سبب افزایش استرس و اضطراب شود. از همین رو با حضور در طبیعت و داشتن تفریحات سالم می‌توانید حال بهتری را برای خود به ارمغان آورید. شنیدن صدای پرندگان و استفاده از هوای تمیز مواردی هستند که به راحتی بر روی جسم و روان شما تاثیر مثبت خود را دارند.

8. حضور در بین افراد آرام و بدون اضطراب

جمع‌هایی که ما در آن‌ها حضور پیدا می‌کنیم، یکی از تاثیرگذارترین عوامل افزایش یا کاهش اضطراب برای ما هستند. ارتباط داشتن با افراد مضطرب می‌تواند سبب افزایش اضطراب در زندگی روزمره شود. این در حالی است که حضور در بین افراد آرام و بدون اضطراب خود دلیلی است که با کاهش استرس و اضطراب روبه‌رو شوید.

9. تخلیه و بروز هیجانات با گریه کردن و فریاد زدن

زمانی که شما استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنید، برون ریزی هیجانات می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید غلبه بر استرس و اضطراب را به خوبی انجام دهید. در این راستا حضور در فضایی تنها و اشک ریختن، حجم زیادی از فشار روانی شما را کم خواهد کرد. فریاد زدن و بیان کردن احساسات در فضایی امن نیز می‌تواند به شما در سیدن به حال بهتر کمک کننده باشد.

حضور در جمع کودکان و بازی با آن‌ها برای غلبه بر اضطراب

10. حضور در جمع کودکان و بازی با آن‌ها

دنیای کودکان معمولا دنیایی ساده و آرام است که در آن شادی و نشاط به خوبی دیده می‌شود. گاهی می‌توانید برای کم کردن فشارهای زندگی خود و استرس و اضطراب روزانه در جمع آن‌ها حضور بیابید و به بازی با کودکان کم سن‌وسال بپردازید. بازی کردن با کوکان، موجب افزایش میزان هورمون شادی و آرامش در شما شده و می‌تواند برای مدت زمانی شما را آرام‌تر کند.

11. داشتن برنامه شلوغ و عدم بیکاری

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند موجب افزایش استرس در زندگی روزمره شود، داشتن زمان برای فکر کردن بیش از حد است. شما برای اینکه بر روی یک موضوع بیش از اندازه فکر نکنید، لازم است تا فعالیت‌های بسیاری داشته باشید و به آن‌ها مشغول شوید. بیکار نبودن به شما کمک خواهد کرد تا از فکر کردن به موضوعات تکراری و ایجاد استرس برای خود بکاهید.

| حتما بخوانید:  تقویت اراده با 8 راهکار ساده اما موثر

12. داشتن روزانه ورزش در برنامه خود

ورزش به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای غلبه بر استرس شناخته می‌شود. با ورزش کردن و مشغول شدن به فعالیت‌های پرتحرک، میزان جریان خون در بدن شما افزایش یافته و نفس کشیدن بیشتر می‌شود. از همین رو اکسیژن بیشتری در اختیار بدن قرار می‌گیرد و به مرور میزان استرس کاهش یافته و هورمون‌های شادی‌آور بیشتری در خون ترشح می‌شوند.

13. نوشتن احساسات بر روی کاغذ

زمانی که شما هیجانات سخت و بسیاری را تحمل می‌کنید، می‌توانید بر روی کاغذ از آن‌ها بنویسید. این راهکار مسیری برای برون ریزی هیجانات بوده و می‌تواند نتایج خوبی را برای آرام شدن ذهن و جسم شما در بر داشته باشد. مسیری بدون هیچگونه آسیب و دردسر که به سادگی برای شما قابل دسترسی خواهد بود.

عدم استفاده بیش از حد از کافئین

14. عدم استفاده بیش از حد از کافئین

کافئین موجود در چایی و قهوه می‌تواند عاملی باشد که ضربان قلب را افزایش داده و در بیشتر شدن استرس و اضطراب روزمره شما تاثیر بگذارد. اگر به صورت کلی در حال تجربه سطوح بالایی از اضطراب هستید، بهتر است تا میزان استفاده خود از این موارد را کاهش دهید.

15. عدم حذف وعده‌هایی غذایی روزانه

استفاده از غذاهای مغذی عاملی است که در طی روز می‌تواند به شما کمک کند تا آرامش بیشتری را برای خود به ارمغان آورید. مواد غذایی سالم و دارای انواع ویتامین، به شما در داشتن حال بهتر کمک کننده خواهند بود. توجه داشته باشید که حذف کردن وعده‌های غذایی خصوصا صبحانه خود عاملی برای افزایش استرس و اضطراب در بدن است.

16. استفاده از دوش آب گرم برای رهایی

استفاده از دوش آب گرم به عنوان راهی دیگر برای غلبه بر استرس می‌تواند به شما در ریلکس کردن کمک کند. زمانی که از دوش آب گرم استفاده می‌کنید، بدن شما احساس رهایی خواهد داشت، هورمون‌های آرام بخش در آن ترشح شده و عضلات نیز آرامش و رهایی بیشتری را تجربه می‌کنند. از همین رو در کاهش استرس و اضطراب روزانه کمک کننده خوبی خواهد بود.

گوش دادن به موسیقی آرام بخش برای غلبه بر استرس

17. گوش دادن به موسیقی آرام بخش

از دیگر راهکارهایی که می‌تواند به شما برای غلبه بر اضطراب کمک کند، استفاده از قوه شنوایی خود است. گوش دادن به موسیقی آرام بخش و صداهای آرام به شما کمک خواهد کرد تا حال بهتری را تجربه کرده و از میزان استرس و اضطراب روزانه خود کم کنید.

18. پیدا کردن محرک‌های اضطراب‌زا

برای هر فردی، ممکن است دلایل ایجاد اضطراب متفاوت باشد. به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌های غلبه بر استرس لازم است تا نسبت به این موارد آگاه شوید و برای کنترل آن‌ها گام بردارید. حضور در فضای تنش‌زا، شنیدن صدای بلند، شلوغی فضای اطراف و برخی دیگر از موارد مشابه می‌تواند به عنوان عوامل اضطراب‌زا باشند.

19. کمک گرفتن از درمانگر و مشاور

اگر برای کاهش استرس و اضطراب خود نیاز به کمک دارید و احساس می‌کنید به تنهایی از عهده آن برنمی‌آیید، همراه شدن با یک روانشناس، مشاور یا درمانگر به شما کمک خواهد کرد تا مسیر رسیدن به آرامش را با سرعت بیشتری طی کنید.

| حتما بخوانید:  اعتماد به نفس

20. استفاده از دارو درمانی زیر نظر متخصص

به عنوان آخرین راهکار برای غلبه بر استرس می‌توانید از داروهای کاهش دهنده اضطراب کمک بگیرید. از این رو لازم است تا به روانپزشک مراجعه کنید و از میزان و شدت اضطراب خود سخن بگویید. به این ترتیب و براساس نیاز شما داروهایی با دوز متناسب برایتان تجویز خواهد شد.

جمع بندی پایانی مقاله

زمانی که شما درگیر روزمره خود می‌شوید، ممکن است مشکلات و معضلات بسیاری موجب بروز استرس و اضطراب شوند. در همین راستا افزایش این هیجانات می‌تواند به بروز اختلال و مشکل در فعالیت‌های روزانه بینجامد. اگر می‌خواهید حال بهتری را تجربه کنید، لازم است تا از راهکارهایی برای غلبه بر استرس خود کمک بگیرید. در این مقاله و آنچه که گذشت، به دنبال بیان راهکارهای مختلفی بودیم. راهکارهایی که به اشکال مختلف می‌تواند به شما در رسیدن به آرامش بیشتر کمک کند و سبب بهبود وضعیت جسمانی و روانی شما شود. امید است با خواندن این مقاله و نکات بیان شده در آن، بتوانید مسیر بهتری را برای کاهش اضطراب و استرس خود به وجود آورید.

منابع:  drjebelizoomlifedraleyasin

مطالب مرتبط
نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات کاربران
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مطالب
داغ‌ترین برچسب‌ها
0
تجربه و دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx