اعتماد به نفس هنگام سخنرانی

اعتماد به نفس هنگام سخنرانی

903
بدون دیدگاه

به زودی …

این صفحه را به اشتراک بذارید!

اعتماد به نفس از جمله مهم‌ترین اصل‌ها و اخلاقیاتی هست که هر شخص باید در درون خودش اون رو دارا باشه. اعتماد نداشتن به خود و استعدادها و مهارت‌هایی که وجود دارن سبب بروز ضعف درونی و حس کمبود می‌شه. گاهی افراد به لحاظ علمی، تحصیلی، خانوادگی، مالی و خلاصه تمامی جنبه‌های زندگی در حد متعادل قرار دارن، اما به سبب کمبود اعتماد به نفس از بیان خود در یک جمع خودداری می‌کنن و هنگام صحبت کردن، قسمت‌های مختلف ذهنشون به جای در نظر گرفتن تمام دارایی‌های شخص، بازگوی ضعف‌های کوچک و درشت درونی می‌شه و شخص رو هنگام صحبت کردن از بیان خود و انجام فعالیت‌های خود متزلزل می‌کنه. لذا داشتن اعتماد به نفس (البته نه اعتماد به نفس کاذب) بسیار مهم و حائز اهمیت هست. برای همین منظور قصد داریم در ادامه این مقاله به اعتماد به نفس هنگام سخنرانی و چگونگی به دست آوردن اعتماد به نفس برای صحبت در جمع بپردازیم.

نشانه‌های فقدان اعتماد به نفس هنگام صحبت در جمع

نشانه‌های فقدان اعتماد به نفس هنگام صحبت در جمع

حرف زدن و صحبت کردن میان جمعی از افراد گاهی در عین سادگی بسیار سخت به نظر می‌رسه. گاهی انسان‌ها از بیان یک جمله ساده توی جمع هراس دارن و مدام با خودشون فکر می‌کنن که قادر به چینش کلمات و ساختن جمله برای تحویل دادن به جمعِ حاضر نیستن. این ناتوانی در صحبت کردن، از کمبود اعتماد به نفس نشأت می‌گیره و در قالب پاسخ‌های غیر ارادی بدن ظاهر می‌شه. به این پاسخ‌ها، نشانه‌های فقدان اعتماد به نفس برای صحبت در جمع گفته می‌شه که به شرح زیر هستن:

  • لرزش صدا
  • لرزش دست و پا
  • احساس ضعف
  • تنگی نفس و احساس کمبود اکسیژن
  • عرق کردن کف دست و ناحیه پیشانی
  • سرد و بی حس شدن دست و پا
  • ضعیف شدن میزان صدا و عدم امکان شنیدن صدای شخص به صورت واضح از سوی جمع

با توجه به این عوامل باید راه‌کار‌هایی رو شرح بدیم که سبب تقویت اعتماد به نفس صحبت در جمع اشخاص بشن.

راه‌های تقویت و ایجاد اعتماد به نفس هنگام سخنرانی

برای تقویت اعتماد به نفس حرف زدن چند راه حل ساده اما موثر وجود داره که شما می‌تونین با انجام و تمرین روزانه این راه حل‌ها به ایجاد اعتماد به نفس هنگام سخنرانی خودتون کمک کنین.

راه‌های تقویت و ایجاد اعتماد به نفس هنگام سخنرانی

حرف زدن مقابل آینه

روانشناسان و متخصصان نحوه صحیح سخنرانی، به افرادی که نمی‌تونن جلوی جمعی از مردم درست صحبت کنن پیشنهاد می‌کنن که روزانه برای دقایق طولانی جلوی آینه بایستن و درباره مسائل گوناگونی صحبت کنن. برای انجام این منظور بهتره که توی ساعت مشخص و با لباس‌های مشخص به همراه متن مشخص، جلوی آینه بایستین و سعی کنین تمام جملات رو هر چند از حفظ اما فی البداهه بیان کنین. مثلا اگر قراره در یک ماه آینده برای گروهی از مردم توی یک جلسه سخنرانی کنین؛ دقیقا هر روز قبل از زمان مقرر با لباس‌ها و اسنادی که قراره توی جلسه حاضر بشین، جلوی آینه بایستین و با تداعی محیط کنفرانس، متن رو برای خودتون شرح و توضیح بدین. انجام این عمل در عین سادگی به شما کمک می‌کنه تا روز برگزاری جلسه حس یک فردی رو داشته باشین که بارها و بارها این کار رو انجام داده و این حس باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شه.

| حتما بخوانید:  تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس

نوشتن موفقیت‌ها و محاسبه برتری

شاید بچگانه به نظر برسه که یک شخص بزرگسال هر روز قلم به دست بشه و برای خودش روی کاغذ بنویسه: (من یک سال پیش توی یک مسابقه برنده شدم / من پارسال تونستم استخدام بشم / من زیبا هستم / من درسم رو تموم کردم / من یک ازدواج موفق داشتم / من موفق شدم ترفیع بگیرم / و من…) اما در حقیقت این فرآیند اصلا بچگانه نیست و یادآوری موفقیت‌ها و توانایی‌هایی که طی سال‌ها زحمت کسب کردین به شما اعتماد به نفس می‌ده و بهتون یادآوری می‌کنه که اصلا “کم” نیستن؛ بنابراین نیازی نیست که به خودتون اعتماد نداشته باشین و موقع صحبت کردن از نگاه اطرافیان بترسین و یا خجالت بکشین.

پوشش درست و ظاهر موجه

بعضی مواقع این رفتار شما نیست که اعتماد به نفس شما رو پایین میاره، در حقیقت ظاهر شما باعث می‌شه که اعتماد به نفس لازم برای اظهار وجود و تشریح خودتون رو نداشته باشین. برای اینکه بخاطر ظاهرتون اختلالی توی روند صحبت کردنتون ایجاد نشه، تنها کافیه که سعی کنین لباس‌های مناسبی بپوشین. منظور از لباس‌های مناسب، لباس‌هایی هست که به شما حس خوب اعتماد به نفس رو القا می‌کنن. در چنین شرایطی با احساس رضایت از ظاهر خود می‌تونین با تکیه بر اعتماد به نفس پایه شروع به صحبت کردن، کنین.

استفاده از زبان بدن برای ایجاد اعتماد به نفس هنگام سخنرانی

استفاده از زبان بدن برای ایجاد اعتماد به نفس هنگام سخنرانی

زبان بدن یکی از اصولی هست که هنگام صحبت کردن و توضیح مسائل مختلف به عنوان یک کمک و ادای جملات نمایشی عمل می‌کنه. هنگامی که شما توی یک جلسه گفتاری از زبان بدنتون برای توضیح جملات کوتاه و حرکت دادن دست‌هاتون برای ادای مطلب استفاده می‌کنین ناخودآگاه از استرس وجودی شما کاسته می‌شه و این عامل به عنوان یک کمک در برابر کمبود اعتماد به نفس به داد شما می‌رسه. استفاده از زبان بدن یعنی جملات رو در قالب حرکات بیان کنین. حرکت کردن، از جمله کارهایی هست که برای کاهش استرس بهش اشاره می‌شه، از همین جهت اصرار به استفاده از زبان بدن داریم، چرا که کاهش استرس مساوی هست با افزایش اعتماد به نفس.

| حتما بخوانید:  فرق غرور با اعتماد به نفس چیست؟

مراجعه به مشاور

حرف زدن با مشاور و مشاوره گرفتن از افراد آگاه و با تجربه یکی از معیارهای همگانی برای تکامل ضعف‌های شخصیتی به حساب میاد. در واقع این فرآیند واقعا می‌تونه بسیار کمک کننده باشه و شما رو در مسیر جذب اعتماد به خود یاری کنه. مراجعه به مشاور و گذروندن جلسات مشاوره به شما می‌فهمونه که حرف زدن اصلا چیز بدی نیست و می‌تونه مثمرثمر واقع بشه، البته در صورتی که شما بخواین و تمرینات مشاور به درستی انجام بشن و خود شخص برای بهبود اعتماد به نفس هنگام سخنرانی تمام تلاش و توانش رو به کار بگیره.

شناخت خود به منظور تقویت اعتماد به نفس هنگام سخنرانی

شناخت خود به منظور تقویت اعتماد به نفس هنگام سخنرانی

شاید باید این عنوان رو در ابتدای صحبت از راه حل‌های تقویت اعتماد به نفس هنگام سخنرانی بیان می‌کردیم، چون شناخت خود مهم‌ترین رکن در داشتن اعتماد به نفس به حساب میاد. اما ترجیحا در پایان کار بهش می‌پردازیم تا عوامل ذکر شده قبلی رو تحت این عنوان جامع یعنی “شناخت از خود” پوشش بدیم.

فردی که خودش، استعدادش، مهارتش، اخلاقش، رفتارش و خیلی از جنبه‌های دیگه از خودش رو به صورت کامل می‌شناسه اعتماد به نفس کاملی داره. در واقع این شناخت کامل از خود هست که به درصدی از اعتماد به خود یا اعتماد به نفس بدل می‌شه. بنابراین شخصی که کمبود اعتماد به نفس داره و نمی‌تونه توی جمع خودش رو بیان کنه باید در وهله اول سعی کنه خودش رو به صورت جامع بشناسه تا این شناخت رو به اعتماد تبدیل کنه.

امیدواریم نکات گفته شده مفید واقع بشن و در راستای بهبود ضعف اعتماد به نفس قرار بگیرن. لطفا پیش از هر چیزی فراموش نکنین که اعتماد به نفس شما نشون دهنده مقدار ارزشی هست که برای موجودیت خودتون قائل هستین؛ پس برای به دست آوردن این ارزش تمام تلاش خودتون رو به کار بگیرین.

مطالب مرتبط
نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات کاربران
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مطالب
داغ‌ترین برچسب‌ها
0
تجربه و دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx