بهترین داروی درمان قند خون

بهترین داروی درمان قند خون

1K
بدون دیدگاه

به زودی …

این صفحه را به اشتراک بذارید!

بهترین داروی درمان قند خون، به دارویی گفته می‌شه که بتونه میزان قند خون بالا رو کاهش بده و حد اعتدال قند خون رو حفظ کنه. قند خون به قند یا گلوکز موجود در خون گفته می‌شه که عواملی مثل غذا خوردن یا گرسنگی، موجب تغییر میزان اون می‌شن. ایجاد نوسان در قند خون عوارضی رو با خودش به همراه داره که منجر به آسیب عملکرد بدن می‌شه. به همین ترتیب، قصد داریم در ادامه این مقاله به بررسی علائم و عوارضی که قند خون بالا به همراه داره و معرفی بهترین داروی درمان قند خون گیاهی بپردازیم.

فهرست محتوا نمایش
| حتما بخوانید:  قوی‌ترین پایین آورنده قند خون

علائم قند خون بالا چیست؟

بالطبع اولین عاملی که شما رو مجبور به شناخت بهترین داروی درمان قند خون گیاهی می‌کنه، مشاهده علائم بروز اون هستن. قطعا کسی که به قند خون بالا مبتلا نباشه، نیازی به آگاهی از داروهای اون هم نداره. اما قبل از بررسی هر چیزی بهتره بدونین که قند خون بالا ممکنه برای هر فردی اعم از اطرافیان شما رخ بده و اطلاع از داروهای درمانی این بیماری می‌تونه توی این مسیر به شما کمک کنه. پس لازم نیست که صرفا خود شما دچار این عارضه بشین، در هر حالتی خوندن این مطلب خالی از لطف نیست.

توی حالت عادی، بالا رفتن قند یا گلوکز خون به وسیله تولید و ترشح انسولین کنترل می‌شه. اما شرایطی وجود دارن که در اون‌ها پانکراس دچار مشکل می‌شه و نمی‌تونه انسولین کافی ترشح کنه، یا میزان قند خون انقدر بالا می‌ره که ترشح انسولین برای کنترل این میزان کفایت نمی‌کنه و دقیقا توی چنین حالتی فرد با افزایش قند خون مواجه می‌شه که از طریق علائمی بروز پیدا می‌کنه.

علائم قند خون بالا چیست

قند خون بالا بیماری‌ای هست که پس از مشاهده علائم اون، باید برای درمان سریع اقدام کرد؛ چرا که عوارض خطرناک اون ممکنه به خطر افتادن جان فرد منجر بشه. بنابراین اولین کاری که در این مسیر باید انجام بدین اینه که به نشانه‌های این بیماری توجه کنین. اگر هر کدوم از علائمی که در ادامه عنوان می‌شن رو در خودتون یا اطرافیانتون مشاهده کردین، شما ملزم به اقدام فوری جهت درمان هستین.

  • احساس گرسنگی شدید
  • احساس تشنگی شدید
  • احساس ادرار دائمی
  • احساس خستگی و خواب آلودگی
  • احساس کمبود انرژی در طول روز
  • احساس ضعف در بینایی و دید کدر و مات

عوارض ناشی از قند خون بالا

در صورتی که یکی از علائم ذکر شده به عنوان علائم قند خون رو دارین، احساس خستگی شدید تمام شما رو در برگرفته و دهان شما مدام خشک می‌شه، یا بیش از حد تشنه هستین و تاری دید دارین، به احتمال زیاد، به قند خون بالا دچار شدین که راه حل درمان اون طبق مطالب توضیح داده شده، چه به لحاظ گیاهی و چه به لحاظ شیمیایی امکان پذیر هست و شما باید سریعا برای درمان اقدام کنین. البته درمان‌های گیاهی این بیماری به منظور پیشگیری از ابتلا هم مورد مصرف قرار می‌گیرن. برای اینکه برخی از خطرات این بیماری رو درک کنین، می‌تونیم به چند نمونه از عوارض اون اشاره کنیم:

  1. بیماری‌های قلبی و عرقی
  2. بیماری‌های عصبی
  3. رتینوپاتی دیابتی
  4. ضایعات پوستی
  5. نفرو پاتی دیابتی

چه عواملی به عدم ابتلا به قند خون بالا منجر می‌شن

چه عواملی به عدم ابتلا به قند خون بالا منجر می‌شن؟

عواملی که باعث بشن ریسک ابتلا به قند خون بالا افزایش پیدا کنه، ریسک فاکتورهای هایپر گلاسمی یا قند خون بالا اطلاق می‌شه. به طوری که اگر شما بتونین این عوامل رو کنترل کنین و توی رژیم غذایی خودتون جای بدین، به نحوی به بهترین داروی خانگی درمان قند خون دست پیدا کردین.

ورزش کردن: علم پزشکی ثابت کرده بهترین داروی درمان قند خون انجام حرکات ورزشی هست. چرا که فعالیت کم و عدم تحرک باعث به هم ریختن و کند شدن فرآیند سوخت و ساز بدن می‌شه.

عدم مصرف دارو: بعضی وقت‌ها مصرف برخی داروها می‌تونن سبب به وجود اومدن قند خون بالا بشن. به طور مثال داروهای دیابت قند خون رو بالا می‌برن.

به اندازه خوردن: خوردن به اندازه مواد غذایی و به اندازه نوشیدن مایعات، می‌تونه از ابتلا به قند خون بالا جلوگیری کنه.

حفظ سلامت عفونی و عدم جراحی: بیماری‌های عفونی و انجام برخی جراحی‌ها می‌تونه شما رو در معرض ابتلا به قند خون بالا قرار بده؛ به همین علت بهتره که از مبتلا شدن به بیماری‌های عفونی و آسیب دیدن حین جراحی جلوگیری کنین.

| حتما بخوانید:  قند خون نرمال برای افراد عادی و دیابتی

بهترین داروی درمان قند خون ایرانی و خارجی

در حال حاضر، لیست داروهای خارجی و ایرانی تفکیک نشده و می‌توان گفت که هر دارو در دو نسخه ایرانی و خارجی موجود هست. به همین علت، در ادامه تنها به معرفی کردن داروهای شیمیایی موثر در پایین آوردن قند خون بالا و دیابت نوع یک و دو، می‌پردازیم.

بهترین داروی درمان قند خون ایرانی و خارجی

انسولین

انسولین برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ در عصاره جدا شده از جزایر لانگرهانس کشف شد و به سرعت اثرات آن در کاهش قند خون شناخته شد و پس از مدت کوتاهی انسولین گاو و خوک در درمان بیماری قند در انسان مورد استفاده قرار گرفت.

انسولین نخستین پروتئینی بود که خواص هورمونی آن شناخته شد، به صورت کاملا خالص و متبلور تهیه شد، نوع و ردیف اسیدهای آمینه آن تعیین گردید و از راه مصنوعی تهیه شد. پروتئین پیش ساز آن شناخته شد و بالاخره اولین پروتئینی بود که به کمک روشهای تولید DNA نوترکیب (Recombinant DNA) برای مصارف تجاری تهیه شد.

داروی گلیپیزاید (داروهای سولفونیل اوره)

باعث تحریک آزادسازی انسولین از سلول های بتا پانکراس می شود، خروجی گلوکز را از کبد کاهش می دهد و حساسیت انسولین در بافت های محیطی را افزایش می دهد.

متفورمین

متفورمین نام ژنریک یا عمومی داروست و این دارو با نام های مختلف تجاری مثل متفورمکس، گلوکوفاژ و… تولید و عرضه می گردد، دو نوع خوراکی آن شامل قرص (تبلت) و محلول خوراکی (سولوشن) می باشد. قرص متفورمین در دیابت نوع دو برای کنترل قند خون بالا استفاده می شود. متفورمین دیابت را درمان نمی کند اما میزان گلوکر خون را در محدوده نرمال کنترل شده نگه می دارد. قرص متفورمین در دو نوع آهسته-رهش و سریع-رهش وجود دارد.

مصرف این دارو در کنار تغییرات سبک زندگی، یعنی کنترل رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی، می تواند به کنترل قند خون کمک کند. در برخی موارد، ممکن است بسته به صلاحدید پزشک معالج و شرایط بیمار، نیاز باشد که این دارو همراه با داروهای دیگر تجویز گردد.

پراملین تاید

گلیمپراید (دسته دارویی سولفونیل اوره)

گلیمپیراید دارویی از گروه سولفونیل اوره هاست که برای کاهش قند خون در بیماری دیابت استفاده می شود. گلی مپیراید مانند گلی بنکلامید و گلی کلازید جزو نسل دوم سولفونیل اوره ها است. این دارو همراه با رژیم غذایی به وسیله افزایش ترشح انسولین از پانکراس و افزایش حساسیت بافت های محیطی به انسولین سبب کاهش گلوکز خون می شود.

بعد از 2 تا 3 ساعت از مصرف یک تک دوز گلی مپیراید بیشترین کاهش قندخون اتفاق می افتد. این کاهش قند خون بعد از تاثیر دارو روی سلول های بتا پانکراس و با بسته شدن کانال های پتاسیمی ایجاد می شود.

بهترین داروی درمان قند خون ایرانی

اینووکانا (دسته دارویی مهارکننده های باز جذب سدیم-گلوکز ۲)

اینووکانا یا همان کاناگلیفلوزین به همراه رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی برای کنترل قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. کنترل میزان قند خون بالا از آسیب کلیه، نابینایی، مشکلات عصبی، از دست دادن اندام و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری می کند. کاناگلیفلوزین همچنین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی برای کاهش خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی استفاده شده و توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های کلیوی برای کاهش خطر دیالیز، مرگ ناشی از بیماری قلبی و نیاز به مراجعه به بیمارستان برای نارسایی قلبی استفاده می شود. کاناگلیفلوزین با افزایش دفع قند توسط کلیه‌ها عمل می کند.

قرص جانوویا (مهارکننده ی دیپپتیدیل پپتیداز)

داروی سیتاگلیپتین یا همان قرص جانوویا از داروهای جدید در درمان دیابت نوع دو می باشد. به همراه رعایت رژیم غذایی و ورزش جهت کنترل دیابت نوع 2 ( غیر وابسته به انسولین ) به عنوان تک دارویی و یا همراه با سایر داروهای ضد دیابت استفاده می شود.

پیوگلیتازون (تیازولیدینیونز)

پیوگليتازون به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد دیابت، مکمل ورزش و رژیم غذایی جهت بهبود شاخص گلایسمیک در درمان دیابت غیر وابسته به انسولین (دیابت نوع II) می باشد. پیوگليتازون از طریق فعال سازی گیرنده های ویژه ای به نام -PPAR در بافت های چربی، ماهیچه ها و کبد سبب تنظیم بیان ژن های پاسخگو نسبت به انسولین و در نتیجه کنترل متابولیسم گلوکز و اسیدهای چرب می شود. این دارو همچنین با کاهش مقاومت نسبت به انسولین در بافت های محیطی و کبد سبب افزایش برداشت گلوکز وابسته به انسولین و کاهش خروجی گلوکز کبد می شود.

ترولیسیتی (آگونیست پپتید شبه گلوکاگون ۱)

داروی ترولیسیتی (Trulicity) جز داروهای تزریقی در افراد دیابتی است که به کنترل قند خون در آن‌ها کمک می‌کند. از این دارو همراه با رژیم غذایی و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگ‌سالان مبتلابه دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. این دارو معمولاً پس از عدم موفقیت سایر داروهای دیابتی درروند درمانی، مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این دارو برای درمان دیابت نوع ۱ استفاده نمی‌شود. در این مقاله به بررسی جامع این دارو می‌پردازیم.

ویکتوزا (آگونیست پپتید شبه گلوکاگون ۱)

لیراگلوتید که با نام تجاری ویکتوزا Victoza به فروش میرسد، دارویی برای درمان دیابت نوع 2 و مرض چاقی است.  ویکتوزا Victoza به لوزالمعده کمک میکند، زمانی که میزان قند خود زیاد میشود، مقدار مناسبی انسولین آزاد کند. همین موضوع سبب میشود که سطح گلوکوز تولید شده توسط کبد، کاهش پیدا کند. شایان ذکر است که Victoza یک داروی غیر انسولینی می باشد.

نشان داده شده است كه ويكوزا باعث کاهش حوادث قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی از قبل موجود می شود. درحالی که، افرادی که ویکتوزا را همراه با انسولین یا سایر دارو های افزایش دهنده انسولین بدن مصرف میکنند، در معرض خطر افزایش هیپوگلیسیمی قرار میگیرند.

جاردیانس (دسته دارویی SGLT2)

امپاگلیفلوزین یا همان جاردیانس نسل جدید داروهای کنترل کننده قند خون است که به تنهایی و یا همراه با سایر داروهای قند خون در دیابت نوع دو کاربرد دارد. همچنین این دارو در کاهش ریسک خطرات قلبی عروقی موثر است.

و سایر مهارکننده‌ها از جمله آکاربوز، میگلیتول، مهارکننده 4 – DPP و …

بهترین داروی درمان قند خون گیاهی

منظور از بهترین داروی درمان قند خون گیاهی، داروهایی هست که توی طب سنتی وجود دارن و قند خون بالا رو بهبود می‌بخشن. طب سنتی از دیرباز به عنوان یکی از بهترین درمان‌ها شناخته می‌شده که در اکثر مواقع هم موثر بوده.

قطعا تا این خط از مقاله متوجه شدین که سطح قند خون توی تعیین میزان سلامتی بدن مؤثره و بدن افرادی که مبتلا به قند خون بالا هستن، نسبت به انسولین مقاومت نشون می‌ده و در نهایت فرد به دیابت مبتلا می‌شه. به صورت عمده، پیشنهاد طب سنتی برای این افراد داشتن رژیم غذایی مناسب و یک زندگی پر تحرک هست. اما اقدام به درمان هم لازمه بهبودی تلقی می‌شه؛ قطعا امکان درمان قند خون بالا به وسیله داروهای شیمیایی، با عناوینی مثل بهترین داروی درمان قند خون ایرانی و بهترین داروی درمان قند خون خارجی مهیا هست، اما در وهله اول ترجیح علم پزشکی، استفاده از روش‌های درمانی گیاهی هست. به همین سبب می‌خواهیم در ادامه به چند مورد از این داروهای گیاهی اشاره کنیم، البته مواردی از اون‌ها به عنوان بهترین داروی خانگی درمان قند خون هم به حساب میان.

بهترین داروی درمان قند خون گیاهی

عرقیات گیاهی

استفاده از عرقیات گیاهی برای درمان قند خون بالا به عنوان یکی از بهترین داروی درمان قند خون گیاهی شناخته می‌شه که طب سنتی بهش اشاره کرده و در خانواده‌های ایرانی مورد پذیرش قرار گرفته.

برای این منظور باید عرقیاتی که جهت جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا به کار گرفته می‌شن یا برای درمان این بیماری موثر هستن رو شناسایی کرده و در منزل تهیه کنین یا از مراکز خرید عرقیات طبیعی خریداری کرده و مصرف کنین. لیستی از این عرقیات در ادامه معرفی می‌شه.

عرق بابا آدم، بهترین داروی درمان قند خون گیاهی

فیل گوش و لوف دو نام دیگه عرق بابا آدم هستن. این عرق گیاهی خواص بسیاری داره که یکی از اون‌ها پایین آوردن قند خون بالا هست. جهت مصرف عرق بابا آدم، باید ناشتا باشین و اون رو در دو وعده صبح و عصر به میزان نصف لیوان مصرف کنین.

| حتما بخوانید:  18 مدل برتر دستگاه تست قند خون + مشخصات، قیمت و خرید آنلاین

عرق کاسنی، بهترین داروی درمان قند خون گیاهی

عرق کاسنی، علاوه بر پایین آوردن قند خون بالا، می‌تونه به درمان بیماری‌ها و اختلالاتی مثل ورم مفصل، ورم طحال، یرقان، تب نوبه خون ادراری کمک کنه. درسته که این عرق برخلاف مزیت‌های بسیاری که داره، طعم خوبی رو دارا نیست، اما شما می‌تونین با ترکیب این عرق با آب یا آب مرکبات اون رو روزانه در دو نوبت بنوشین.

عرق برگ گردو، بهترین داروی درمان قند خون گیاهی

یکی از مهم‌ترین مزایای برگ گردو اینه که خاصیت کاهندگی قند خون بالا رو داره و عرق اون می‌تونه به عنوان داروی گیاهی به مصرف برسه. عرق برگ گردو هم باید در دو نوبت نوشیده بشه که شما می‌تونین اون رو همراه با آب معمولی یا آب مرکبات هم مصرف کنین.

عرق شنبلیله، بهترین داروی درمان قند خون گیاهی

شنبلیله می‌تونه توی درمان قند خون بالا، فشار خون و کلسترول موثر واقع بشه. عرق شنبلیله هم به عنوان یک داروی گیاهی موثر در فرآیند پایین آوردن قند خون بالا به حساب میاد که میزان و نحوه مصرف اون با سایر عرقیات متفاوت هست. عرق شنبلیله باید بعد از غذا و با معده پر مصرف بشه. توصیه می‌شه از نوشیدن اون با شکم گرسنه خودداری کنین.

بهترین داروی خانگی درمان قند خون

بهترین داروی خانگی درمان قند خون

دمنوش‌ها به عنوان پایه نوشیدنی‌های ایرانیان شناخته می‌شن که توی درمان خانگی قند خون هم به کار گرفته می‌شن. افرادی که به دیابت مبتلا هستن، باید رژیم غذایی خودشون رو کنترل کنن و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری به عمل بیارن. لیست مواد غذایی که به عنوان بهترین داروی خانگی درمان قند خون شناخته می‌شن عبارتند از:

  • مواد غذایی با فیبر بالا
  • غلات کامل
  • آجیل
  • آووکادو
  • تخم مرغ
  • قهوه
  • برخی از میوه‌ها
  • سبزیجات برگ‌دار

برای اینکه بتونیم بهترین داروی خانگی درمان قند خون رو به شما معرفی کنیم، در ادامه چند نمونه از دمنوش‌های خانگی رو که برای پایین آوردن قند خون بالا استفاده می‌شن رو معرفی می‌کنیم.

دمنوش دارچین، بهترین داروی خانگی درمان قند خون

ترکیبات موجود در دارچین می‌تونه به طرق مختلفی به پایین آوردن قند خون کمک کنه؛ به طور مثال دارچین می‌تونه میزان حساسیت به انسولین رو افزایش بده و یا قند رو در جریان خون توزیع کنه. جهت تهیه دمنوش دارچین تنها کافیه مقداری دارچین خشک رو داخل قوری با محتوی آب جوشیده بریزین و اون رو به وسیله حرارت غیر مستقیم دم کنین. مصرف روزانه یک بار از این دمنوش می‌تونه به درمان قند خون بالا ختم بشه.

دمنوش بادرنجویه، بهترین داروی خانگی درمان قند خون

به طور کلی بادرنجویه گیاهی هست که خواب آوره و به عنوان آرام بخش به مصرف می‌رسه. اما ترکیبات این گیاه باعث شدن که برای پایین آوردن قند خون بالا هم موثر باشه. به صورتی که گیاه بادرنجویه با تحریک جذب گلوکز و مهار کردن سنتز گلوکز به کاهش قند خون بالا منجر می‌شه. طرز تهیه دمنوش بادرنجویه درست مثل دمنوش دارچین هست و باید روزانه یک بار به مصرف برسه تا تاثیر دلخواه رو به ارمغان بیاره.

دمنوش گزنه، بهترین داروی خانگی درمان قند خون

گیاه گزنه در حالت کلی و از نظر طب سنتی یک داروی موثر در درمان قند خون شناخته می‌شه که به همین جهت دمنوش اون هم در همین راستا به مصرف می‌رسه. طعم این دمنوش به گونه‌ای هست که به کاهش سریع قند خون بالا منجر می‌شه و خاصیت گیاه گزنه در کاهش گلوکز مشاهده می‌شه. از طرف دیگه این دمنوش، یک نوع نقش محافظتی در برابر افزایش میزان قند خون و تخریب سلول‌های پانکراس داره. طرز تهیه دمنوش گزنه مثل دمنوش‌های مذکور هست و باید در حرارت غیر مستقیم دم بکشه، اما تفاوتی که با دمنوش‌های دیگه داره، این هست که بهتره دمنوش گزنه رو با معده پر و بعد از غذا بنوشین.

دمنوش چای ترش، بهترین داروی خانگی درمان قند خون

چای ترش نوعی گیاهی که به علت طعم ترشی که داره به این نام خوانده می‌شه. از نظر منطقی خوراکی‌های ترش می‌تونن موجب کاهش گلوکز خون بشن و سطح قند موجود در خون رو پایین بیارن. برای همین دمنوش چای ترش هم جزء گیاهان دارویی خانگی به حساب میاد که در پایین آوردن قند خون بالا نقش دارن. طرز تهیه دمنوش چای ترش به این صورت هست که ابتدا باید مقداری برگ خشک چای ترش رو داخل آب جوشیده شده به وسیله حرارت غیر مستقیم در کتری یا قوری دم کنین و بعد از گذشت حدود نیم ساعت الی چهل دقیقه، دمنوش رو از صافی رد کنین، حالا دمنوش آماده نوشیدنه. استفاده این دمنوش تا دو نوبت در روز مجاز هست.

امیدواریم مطالب ارائه داده شده، مفید واقع بشن و در راستای بهبود سطح قند خون بالا مورد استفاده قرار بگیرن‌.

مطالب مرتبط
نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات کاربران
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مطالب
داغ‌ترین برچسب‌ها
0
تجربه و دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx