قند خون نرمال برای افراد عادی و دیابتی

قند خون نرمال برای افراد عادی و دیابتی

1K
بدون دیدگاه

به زودی …

این صفحه را به اشتراک بذارید!

قند خون نرمال باید در چه محدوده‌­ای باشد؟ آیا محدوده آن در سنین مختلف متفاوت است؟ در چه زمان‌­هایی اندازه­‌گیری می‌­شود؟ نرمال بودن این عدد چه اهمیتی دارد؟ در این مقاله تمامی این پرسش­‌ها را مورد بررسی قرار داده و پاسخ­‌های جامع و کاملی را برای هر کدام ارائه خواهیم داد. اما در ابتدا بد نیست تعریف کلی از قند خون داشته باشیم:

جریان خون به منظور تأمین انرژی بدن، قندی را به تمام سلول­‌های بدن منتقل می­‌کند. این قند، همان قند خون مورد نیاز بدن است. میزان این قند باید در محدوده ایمن باشد، در غیر این صورت افراد دچار بیماری­‌های قلبی و دیابت خواهند شد. سطح گلوکز خون در بدن انسان به گونه‌­ای تنظیم می­‌شود که سطح گلوکز خون در حد متوسط باشد. به بیان دیگر برای سوخت رسانی به سلول­‌ها کافی بوده و بیش از حد نرمال در خون وجود نداشته باشد.

| حتما بخوانید:  قوی‌ترین پایین آورنده قند خون

قند خون نرمال برای افراد در سنین مختلف، متفاوت است. همچنین باید بدانید که در طول روز میزان آن تغییر می­‌کند. سطح آن پس از خوردن غذا افزایش یافته و بعد از یک ساعت، به حالت نرمال برمی­‌گردد. پیش از خوردن اولین وعده غذایی نیز، سطح قند خون در پایین‌­ترین حد خود قرار دارد.

قند خون نرمال در شرایط مختلف و بسته به سن افراد متفاوت است. اگر قند خون به درستی کنترل نشود، می­تواند منجر به ایجاد بیماری‌­های قلبی یا سکته مغزی شده و حتی سیستم مغزی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. دانستن این که عدد قند خون نرمال باید در چه بازه­‌ای باشد، مطمئناً کمک می­کند که از بروز بیماری­‌ها و مشکلات بسیار زیادی جلوگیری کنیم. به عنوان مثال، می‌­توان به افرادی اشاره کرد که این موضوع را جدی نگرفتند و در نهایت بینایی خود را از دست دادند. در ادامه به طور مفصل در رابطه با محدوده سطح خون طبیعی توصیه شده در سنین مختلف می‌­پردازیم.

قند خون نرمال در سنین مختلف

سطحی طبیعی گلوکز خون برای سنین مختلف متفاوت است. درادامه خواهید دانست که عدد قند خون نرمال در سنین مختلف برای افراد سالم چه قدر باید باشد.

سطح قند خون طبیعی برای کودکان:

کودکان زیر شش سال: برای کودکان زیر 6 سال، سطح گلوکز طبیعی خون در طول روز باید در محدوده 80 تا 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد. این محدوده، محدوده سالم قند خون برای کودکان در این سنین است. لازم به ذکر است که پس از بیدار شدن، مصرف وعده­‌های غذایی و پیش از خواب، مقدار گلوکز در بدن در نوسان است. به همین دلیل میزان قند خون در کودکانی که به هیپوگلیسمی یا دیابت مبتلا هستند باید در نیمه شب اندازه­گیری شود.

کودکان بین شش تا دوازده سال: برای کودکان 6 تا 12 ساله، سطح گلوکز طبیعی خون در طول روز باید در محدوده 80 تا 180 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد. بعد از خوردن غذا، سطح قند خون افزایش می‌­یابد، دلیل آن هم این است کربوهیدرات­‌ها در بدن به گلوکز تجزیه شده و پس از آن در سراسر جریان خون، پخش می­شوند. به همین دلیل توصیه می­‌شود پیش از خواب به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون به ویژه برای کودکان دیابتی، از مصرف میان وعده‌­ها اجتناب شود.

سطح قند خون طبیعی برای نوجوانان:

میانگین قند خون نرمال برای نوجوانان در طول روز باید در محدوده 70 تا 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد. معمولاً افرادی که در این سن، دچار دیابت می­‌شوند، روزهای سختی را سپری می­‌کنند. مدیریت میزان قند خون و دیابت اهمیت بسیار زیادی دارد و برای نوجوانان کنترل رفتار و مسئولیت­‌پذیری در این مورد، چندان کار راحتی نیست.

میزان قند خون نوجوانان باید با توجه به آن چه که در طول روز مصرف می­‌کنند، میزان فعالیت بدنی که در طول روز دارند و همچنین داروهایی که در صورت ابتلا به دیابت استفاده می‌کنند، نباید در طول روز از محدوده 70 تا 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر خارج شود.

سطح قندخون طبیعی برای بزرگسالان

سطح قندخون طبیعی برای بزرگسالان:

برای افراد در سنین 20 یا بالاتر، سطح گلوکز طبیعی خون در طول روز باید در محدوده 100 تا 180 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد. در اول روز، در زمان بیدار شدن از خواب باید قند خون ناشتا در پایین‌­ترین سطح باشد. دقت داشته باشید پایین بودن این عدد به این دلیل است که چندین ساعت از خوردن غذا گذشته است.

در بخش بعدی محدوده نرمال قند خون را برای سنین مختلف با جزئیات بیش­تری بررسی خواهیم کرد.

| حتما بخوانید:  18 مدل برتر دستگاه تست قند خون + مشخصات، قیمت و خرید آنلاین

اطلاع از جدول قند خون نرمال چه اهمیتی دارد؟

اطلاع از میزان قند خون، هر فرد را از این که دقیقاً در چه شرایطی قرار دارد، مطلع می‌­کند. کمک می‌­کند که هر فرد تلاش کند خود را در بهینه­‌ترین شرایط قرار داده و سلامتی خود را حفظ کند. میزان قند خون در واقع می‌­تواند نشان دهنده این موضوع باشد که تا چه حد دیابت از کنترل خارج شده است. به منظور جلوگیری از عوارض دیابت، بسته به شرایط، امکان دریافت راهکارهایی مناسب وجود دارد.

در صورتی که میزان قند خون به طور منظم و دائمی بررسی شود، می­توان متوجه شد که دقیقاً بالا یا پایین شدن قند خون به چه دلایلی اتفاق می­‌افتد. به عنوان مثال، در زمان خوردن غذاهای مختلف، می­توان دانست که کدام یک از غذاها تأثیرات مثبت و منفی بر روی میزان قند خون دارند. همچنین می‌­توان به استرس زیاد اشاره کرد که نرمال بودن قند خون را به هم می­زند. اطلاع از جداولی که عدد ایده‌آل قند خون در آن­ها بیان شده است، کمک می­‌کند که بدانید در شرایط مطلوبی قرار دارید یا خیر.

دامنه قند خون نرمال را در ادامه بیان می‌­کنیم. این دامنه برای افراد در سنین مختلف و با شرایط متفاوتی که دارند، یکسان نیست.

جدول قند خون نرمال

جدول قند خون نرمال

جدول قند خون نرمال برای بزرگسالان: (عدد نرمال قند خون برای افراد عادی و دیابتی متفاوت است)

زمان اندازه‌­گیری قند خون افراد سالم افراد دیابتی
پیش از مصرف صبحانه (ناشتا) کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در محدوده 70 تا 130 میلی‌گرم در دسی‌لیتر
پیش از مصرف وعده‌­های غذایی کمتر از 110 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در محدوده 70 تا 130 میلی‌گرم در دسی‌لیتر
پس از گذشت 1 تا 2 ساعت از مصرف غذا کمتر از 140 میلی‌گرم در دسی‌لیتر کمتر از 140 میلی­‌گرم در دسی­لیتر
در زمان خواب کمتر از 120 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در محدوده 90 تا 150 میلی­‌گرم در دسی­لیتر
سطح هموگلوبین گلیکوزیله کمتر از 7/5 درصد کمتر از 7 درصد

جدول قند خون نرمال برای بزرگسالان در حالت ناشتا و پس از صرف غذا:

زمان اندازه­‌گیری قند خون افراد سالم افراد دیابتی
در حالت ناشتا در محدوده 72 تا 99 میلی­‌گرم در دسی­لیتر در محدوده 80 تا 130 میلی­‌گرم در دسی­لیتر
2 ساعت پس از صرف غذا کمتر از 140 میلی­‌گرم در دسی­لیتر کمتر از 180 میلی‌گرم در دسی‌لیتر

جدول قند خون طبیعی برای کودکان:

زمان اندازه­‌گیری قند خون محدوده نرمال قند خون (میلی­‌گرم در دسی­لیتر)
0 تا 5 سال بین 100 تا 180
6 تا 9 سال بین 80 تا 140
10 سال و بالاتر از آن بین 70 تا 120
زمان اندازه­‌گیری قند خون محدوده نرمال قند خون (میلی­‌گرم در دسی­لیتر)
در حالت ناشتا بین 72 تا 126
پیش از صرف غذا بین 72 تا 126
2 ساعت پس از غذا بین 90 تا 162

میزان طبیعی قند خون نرمال برای نوجوانان:

زمان اندازه­‌گیری قند خون محدوده نرمال قند خون (میلی­‌گرم در دسی­لیتر)
پیش از صرف غذا 95 میلی­‌گرم در دسی­لیتر یا کمتر از آن
1 ساعت پس از صرف غذا 140 میلی‌­گرم در دسی­لیتر یا کمتر از آن
2 ساعت پس از صرف غذا 120 میلی­‌گرم در دسی­لیتر یا کمتر از آن

اهمیت شاخص هموگلوبین در بدن

شاخص هموگلوبین در بدن، بیانگر میزان قند خون است. در صورتی که عدد هموگلوبین از عدد نرمال بالاتر باشد، فرد باید به طور جدی تحت نظر پزشک باشد. این عدد بالاتر از یک حدی، نشان‌دهندة دیابت نوع 1 است. معمولاً نشانه­‌های آن عبارت‌اند از: تکرر ادرار و سرگیجه. در دیابت نوع 2، قند خون بالا نبوده و علائم مشخص ندارد. در این جا لازم است با انجام آزمایش، بیماری بررسی شود و بیمار توسط فرد متخصص تحت درمان قرار بگیرد.

اهمیت شاخص هموگلوبین در بدن

حد نرمال قند خون در آزمایش اندازه گیری قند خون سه ماهه (هموگلوبین A1C)

جدا از جداول حد نرمال قند خون برای سنین مختلف که تاکنون ارائه دادیم، لازم است از میزان سطح طبیعی هموگلوبین A1C نیز مطلع شوید. برای تعیین هموگلوبین A1C، آزمایشی انجام می­شود که در آن میزان قند خون سه ماهه اندازه­گیری می­شود. در واقع این آزمایش برای تعیین دقیق قند سه ماهه افراد انجام می­شود.

در واقع با انجام این آزمایش، افراد می­توانند از مناسب بودن یا نبودن راهکاری که برای کنترل قند خون در پیش گرفته­اند، مطلع شوند. آیا برنامه شما برای کنترل میزان قند خون جوابگو بوده است یا نیازمند استفاده از برنامة دیگری هستید؟ در ادامه جدولی را ارائه دادیم که در آن می­توانید از میزان قند خون برای افراد سالم و دیابتی مطلع شوید.

زمان اندازه­‌گیری قند خون میزان هموگلوبین A1C
افراد سالم کمتر از 7/5 درصد
افرادی که در معرض ابتلا به پیش دیابت هستند در محدوده 7/5 تا 4/6 درصد
افرادی که به دیابت مبتلا شده‌­اند 5/6 درصد یا بالاتر از آن

برای خانم های باردار قند خون طبیعی چند است؟

مورد دیگری که در این جا باید به آن اشاره شوید، پاسخ به پرسش برای خانم‌­های باردارسالم و مبتلا به دیابت، قند خون طبیعی چند است؟

یکی از شایع­ترین و مهم­ترین بیماری‌­هایی که زنان باردار به آن مبتلا می­‌شوند، بیماری دیابت است. این بیماری می­تواند معضلات و نگرانی­‌های بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد، اما مطمئناً در صورت کنترل کردن آن، احتمال بروز مشکلات بسیار کم­تر خواهد شد.

برای خانم های باردار قند خون طبیعی چند است

سطح قند خون نرمال برای خانم‌­های باردار به شرح زیر است:

  • پیش از صرف غذا: 95 میلی­‌گرم در دسی­لیتر یا کمتر از آن
  • 1 ساعت پس از غذا: 140 میلی­‌گرم در دسی­لیتر یا کمتر از آن
  • 2 ساعت پس از غذا: 120 میلی­‌گرم در دسی­لیتر یا کمتر از آن

نرمال بودن سطح قند خون برای مادران باردار، اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً خانم‌­ها با شرایط زیر، بیش­تر در معرض ابتلا به دیابت در طول دوران بارداری هستند:

  • خانم‌­هایی که وزن بالایی دارند.
  • خانم‌­هایی که بالای سی سال، سن دارند.
  • خانم­‌هایی که از دخانیات استفاده می­کنند.
  • خانم‌­هایی که پیش از این بارداری، فرزندانی بیش از 5/4 کیلوگرم به دنیا آورده‌­اند.

معمولاً به مادران باردار توصیه می‌­شود زیر نظر پزشک، برنامة ورزشی داشته باشند. از نمک در رژیم غذایی خود کمتر استفاده کنند. در رژیم غذایی خود از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشوند.

قبل و بعد از ورزش، میزان قند خون چه قدر باید باشد؟

این که میزان قند خون چه قدر باید باشد، تنها در زمان ناشتا بودن، پیش از صرف غذا و … اهمیت ندارد، بلکه در زمان ورزش نیز، باید نرمال بودن آن بررسی شود. به خصوص برای افرادی که درگیری بیماری دیابت هستند، این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

از آن جایی که مطلع شدن از نرمال بودن میزان قند خون قبل و بعد از ورزش برای افراد دیابتی مهم است، در این بخش اطلاعات کاملی را در این مورد در اختیارتان قرار خواهیم داد. فراموش نکنید فردی که درگیر دیابت است، باید در شرایط مختلف از میزان قند خون خود، اطلاعات دقیقی داشته باشد. در این صورت مدیریت بهتر شرایط امکان­پذیر است و می‌­توان برای کنترل آن، از راهکارهای مؤثر و دقیقی استفاده کرد. لازم است بدانید ورزش برای افرادی که دارای سوابق دیابتی هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

در بسیاری از موارد، پزشکان به افرادی که درگیر دیابت، به خصوص دیابت نوع 2 هستند، ورزش­‌های مختلفی را پیشنهاد می­‌کنند. میزان قند خون برای افرادی که ورزش می­‌کنند، معمولاً در محدوده نرمالی قرار دارد. اما به هر حال باید سطح قند خون اندازه­‌گیری شود، تا بتوان روند درمان و پیشگیری از مشکلات بیش­تر را بهتر و دقیق­‌تر مدیریت کرد.

قبل و بعد از ورزش، میزان قند خون چه قدر باید باشد

میزان قند خون نرمال پیش از ورزش کردن و پس از آن برای افراد دیابتی

پیش از شروع فعالیت­‌های ورزشی، سطح قند خون ایده‌­آل برای افراد دیابتی باید در محدودة 126 تا 180 میلی­‌گرم در دسی­لیتر باشد.

فرد مبتلا به دیابت باید تلاش کند میزان قند خون خود را پس از ورزش، متعادل­‌سازی کند. طبق بررسی‌­های انجام شده، اگر عدد قند خون از 90 میلی­گرم در دسی‌لیتر کمتر باشد، باید تست قند خون پس از 2 یا 4 ساعت، مجدداً تکرار شود.

پیش از شروع ورزش، سطح قند خون نرمال می­‌توانند در محدوده‌­های زیر باشد:

  • 90 میلی­‌گرم یا کمتر از آن: بهتر است از 10 تا 20 گرم مواد قندی مثل یک عدد سیب‌­زمینی یا لقمه نان و کره استفاده شود. قند باید با مصرف مواد قندی از 90 بیش­تر شود.
  • در محدوده 90 تا 126 میلی­‌گرم: از 10 گرم مواد قندی یا مقداری میوه استفاده شود. در ادامه انجام ورزش­‌های بی‌هوازی و هوازی شدید امکان­پذیر است.
  • در محدوده 126 تا 180 میلی­‌گرم: هیچ مشکلی برای انجام ورزش وجود ندارد. بهتر است قند خون پس از گذشت نیم ساعت از ورزش، مجدداً چک شود.
  • در محدوده 180 تا 270 میلی­‌گرم: هیچ مشکلی برای انجام ورزش وجود ندارد. بهتر است قند خون پس از گذشت نیم ساعت از ورزش، مجدداً چک شود.
  • 270 میلی­‌گرم یا بیش­تر از آن: در ابتدا باید سطح کتون خون بررسی شود. در صورتی که کمتر از 1.4 میلی‌مول باشد، انجام ورزش­‌های سبک منعی ندارد و اگر بیش از 1.5 مول باشد، باید ورزش کردن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه شود.

میزان قند خون نرمال و دیابتی چگونه اندازه گیری می شود؟

پزشکان برای آن که میزان درست قند خون را تشخیص دهند، یک مرتبه در حالت ناشتا و یک مرتبه دو ساعت پس از آزمایش اول، آزمایش سطح قند خون را انجام می­‌دهند. در یک جمع­‌بندی کلی، باید بگوییم که عدد قند خون نرمال در حالات مختلف به صورت زیر است:

  • پیش از صرف صبحانه و به صورت ناشتا میزان ایده­‌آل قند خون برای افراد سالم بین 72 تا 108 میلی‌­گرم است. در صورت تکرار آزمایش دو ساعت پس از صرف صبحانه، میزان قند خون ایده‌­آل کمتر از 140 میلی­‌گرم خواهد بود. در صورتی که غیر از این باشد، فرد دچار قند خون بالا است.
  • برای افرادی که قند خونی بالاتر از حد نرمال دارند یا به بیان دیگر دچار دیابت نوع 1 هستند، این عدد اگر بین 70 تا 126 باشد، پیش از صبحانه کاملاً عادی و نرمال است. پس از گذشت دو ساعت از صرف صبحانه و تکرار آزمایش، برای این دسته از افراد، عدد کمتر از 162 میلی­‌گرم عدد نرمالی خواهد بود.
  • برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، این عدد کمتر از 153 میلی­‌گرم، عدد نرمالی است.

| حتما بخوانید:  قوی‌ترین تقویت کننده اعصاب

کلام آخر

اطلاع از قند خون نرمال اهمیت بسیار زیادی دارد. تفاوتی نمی­‌کند که در چه سنی و با چه شرایطی باشد، به هر حال در صورت بررسی نکردن این موضوع، ممکن است به مرور زمان دچار مشکلات متعددی شوید. این موضوع برای افرادی که دچار دیابت هستند، متفاوت است. این دسته از افراد باید با وسواس بیش­تری، آزمایش­‌های خود را مرتبه و سر وقت انجام دهند و از راه‌­های درمانی مؤثر به منظور کنترل میزان قند خون خود استفاده کنند.

در این مقاله تلاش کردیم ضمن تأکید بر روی اهمیت ایده­‌آل بودن میزان قند خون در افراد مختلف، دامنه اعداد طبیعی قند خون را برای افراد با شرایط و در سنین مختلف به طور جامع و کامل بیان کنیم. امیدواریم مطالبی که در این مقاله بیان کردیم، برایتان مفید و مؤثر بوده باشد.

مطالب مرتبط
نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات کاربران
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مطالب
داغ‌ترین برچسب‌ها
0
تجربه و دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx