چگونه بعد از طلاق نام همسر از شناسنامه حذف می‌شود

چگونه بعد از طلاق نام همسر از شناسنامه حذف می‌شود؟

193
بدون دیدگاه

به زودی …

این صفحه را به اشتراک بذارید!

زمانی‌که زن و مردی اقدام به جدایی از یکدیگر می‌کنند و یا یکی از زوجین فوت می‌کند، ممکن است یکی از دغدغه‌های آن‌ها این باشد که چگونه می‌توانند بعد از طلاق نام همسرشان را از شناسنامه خود حذف کنند. البته باید اشاره کرد که پاک کردن نام همسر از شناسنامه، یک امر خصوصی و قانونی است که فرد برای انجام آن اقدامات قانونی را انجام خواهد داد. برای حذف اسم همسر، شرایط و قوانینی مطرح است که فرد باید طبق آن‌ها پیش برود.

از این رو ما در تیم دادسو قصد داریم که در ادامه، مطالبی را در رابطه با این موضوع برای شما عزیزان بیان کنیم.

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه

فرقی نمی‌کند که طلاق توافقی، طلاق از طرف مرد و یا از طرف زن صورت گرفته باشد. حتی ممکن است یکی از زوجین فوت کرده باشد و طرف مقابل بخواهد به دلایل شخصی برای ازدواج مجدد نام همسر سابق خود را از شناسنامه‌اش حذف کند.

| حتما بخوانید:  جملات انگیزشی وکالت

شاید در طلاق توافقی به دلیل این‌که به صورت مسالمت آمیز و با خواسته‌ای مشترک اقدام به جدایی کرده‌اید، کار آسان‌تری را نیز برای حذف نام همسر از شناسنامه خود داشته باشید. اما به طور کلی قانون جدیدی برای انجام این‌کار مطرح شده است که باید مطابق با آن‌ برای پاک کردن اسم همسر سابق خود از شناسنامه‌تان اقدام کنید.

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه

طبق قانون 33 ثبت احوال زن یا مرد تنها در صورتی می‌تواند نام همسر سابق خود را از شناسنامه‌‌اش خارج کند که از وی طلاق گرفته یا همسرش فوت کرده باشد و همچنین بخواهد مجددا ازدواج کند.

پاک کردن نام همسر در صورتی که زن باکره باشد

اگر زن باکره باشد، می‌تواند با ارائه گواهی پزشکی قانونی مبنی بر این موضوع بدون نیاز به ازدواج مجدد، درخواست صدور شناسنامه جدید بدهد که نه المثنی است و نه فرقی با شناسنامه فعلی خود دارد و تنها تفاوت آن حذف شدن نام همسر سابقش از شناسنامه می‌باشد. در عین حال به مدارکی که برای انجام این‌کار لازم است در ادامه اشاره کرده‌ایم.

  • گواهی بکارت زوجه از پزشکی قانونی

  • سند طلاق

  • حکم طلاق

  • شناسنامه زن

  • کارت ملی زن

  • برگی معرفی نامه از دادگاه

پاک کردن نام همسر در صورتی که زن باکره نباشد

اگر زن بخواهد بعد از ازدواج دوم و در صورت باکره نبودن نام همسر سابقش را از شناسنامه خود حذف کند، می‌تواند خودش و یا از طریق وکیلی که دارد درخواستی را در این خصوص بدهد. همچنین باید اشاره کنیم که پس از صدور شناسنامه جدید، اثری از ازدواج قبلی در قسمت توضیحات آن نخواهد بود. همچنین مدارکی جهت انجام این‌کار لازم خواهید داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • ثبت ازدواج جدید و ارائه مدارک مربوط به آن

  • سند طلاق همسر سابق

  • کارت ملی زن

  • شناسنامه زن

پاک کردن نام همسر فوت شده

اگر همسر زوجه فوت کرده باشد، زن کار سختی برای حذف نام همسرش از شناسنامه را ندارد و پس از ازدواج می‌تواند به یکی از دفاتر قانونی جهت پاک کردن نام همسر فوت شده‌اش مراجعه کند. البته برای انجام این‌کار مدارکی لازم خواهد داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • گواهی فوت مرد

  • سند ازدواج

  • شناسنامه زن

  • کارت ملی زن

پاک کردن نام همسر بعد از طلاق توافقی

اگر زن و مردی نیز طلاق توافقی بگیرند، امکان پاک کردن نام همسر سابق خود را نیز خواهند داشت و می‌توانند پس از ازدواج مجدد برای انجام این‌کار اقدام کنند. در واقع توافقات زوجین برای طلاق، تاثیری در پاک کردن نام همسر سابق نخواهد داشت و می‌توانند به محض این‌که مجددا ازدواج کردند، مراحل حذف اسم همسر سابقشان را طی کرده و شناسنامه‌ای که بعد از انجام این‌کار برای آن‌ها صادر می‌شود را دریافت کنند.

پاک کردن نام همسر بعد از طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی

اگر زوجین از یک وکیل طلاق توافقی برای جدایی کمک بگیرند، روند پیگیری پرونده‌شان به راحتی پیش می‌رود و می‌توانند در اسرع وقت و حتی کمتر از یک ماه از هم جدا شوند. در عین حال وکیل طلاق توافقی نیز می‌تواند با توجه به میزان تجربه و تبحر خود در صورتی که زن یا مرد بخواهند مجددا ازدواج کنند و قصد داشته باشند که نام همسر سابق خود را از شناسنامه‌شان حذف کنند، به آن‌ها کمک کند.

کلام آخر 

هر کسی ممکن است در طول زندگی با مسائل مربوط به خانواده و طلاق مواجه شود. به طور مثال شاید زن و مردی بخواهند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند و یا قصد داشته باشند بعد از طلاق، نام همسر سابق خود را از شناسنامه‌شان حذف کنند. حتی ممکن است خانمی قصد داشته باشد که بعد از فوت همسرش، مجددا ازدواج کند، اما در عین حال بخواهد که نام وی را از شناسنامه خود پاک کند. در این حالت توصیه می‌شود که از یک وکیل متبحر در زمینه خانواده و طلاق کمک بگیرید تا به راحتی بتوانید طلاق گرفته و یا نام همسر سابق خود را از شناسنامه‌تان حذف کنید.

| حتما بخوانید:  جملات انگیزشی عاطفی

موسسه حقوقی دادسو با سال‌ها تجربه در زمینه ارائه خدمات حقوقی هم‌چون طلاق توافقی و حذف نامه همسر از شناسنامه بعد از طلاق، توانسته پرونده‌های بسیاری را در اسرع وقت به نتیجه برساند. همچنین این مجموعه خدمات خود را نیز به صورت آنلاین ارائه می‌دهد و حتی ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌هایی هم‌چون اسکایپ، با مشاورین و وکلای موسسه برای رسیدگی به مسائلی حقوقی خود، ارتباط برقرار کنند.

در عین حال اگر شما عزیزان نیاز به دریافت مشاوره در خصوص طلاق و حذف نام همسر دارید، می‌توانید با مشاورین و وکلای متبحر ما در این زمینه از طریق شماره تماس‌ درج شده در سایت دادسو به آدرس https://dadsoo.com/ ارتباط برقرار کنید.

منبع : حدف نام همسر از شناسنامه

مطالب مرتبط
نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات کاربران
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مطالب
داغ‌ترین برچسب‌ها
0
تجربه و دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx