تقویت اراده برای ترک اعتیاد

تقویت اراده برای ترک اعتیاد

1K
بدون دیدگاه

به زودی …

این صفحه را به اشتراک بذارید!

داشتن اراده به شما در مسیر انجام یک فعالیت کمک می‌کنه که حس کنین در حال انجام روتین روزانه‌تون هستین! به طور مثال هنگامی که شما با آگاهی کامل از سختی راه و مشخص بودن هدفتون قدم در مسیر موفقیت برای یک آزمون می‌ذارین، در صورتی که اراده کافی برای کسب دانش جهت موفقیت رو داشته باشین دیگه حس نمی‌کنین که از تلاش و کوشش خسته شدین. در حقیقت اراده به شما کمک می‌کنه که خود واقعیتون رو با مهارت به نمایش بذارین. بنابراین داشتن اراده یک نوع صعود از پله‌های ترقی محسوب می‌شه. یکی از نکات و مواردی که اراده درش دخیل هست و جامعه کنونی ما به شدت با این عنوان درگیره و در صدد ریشه‌کن کردن اون براومده، ترک اعتیاد هست. برای این منظور داروها، مشاوره‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد و عوامل بسیاری در نظر گرفته شده تا افراد درگیر بیماری اعتیاد بتونن سلامتی سابق خودشون رو پس بگیرن. اما لازم به ذکر هست که اولین و اساسی‌ترین مطلب در این باره داشتن اراده و پشتکار هست. هیج راه و روشی قادر نیست یک فرد معتاد رو از اعتیادش منصرف کنه، مگر به خواسته و رضایت خود شخص! بنابراین روند تقویت اراده برای ترک اعتیاد آنچنان اهمیتی داره که هیچ دوا و درمانی نمی‌تونه جایگزین مناسب برای عامل ذکر شده، باشه.

مراحل تقویت اراده برای ترک اعتیاد

لذا در ادامه این مقاله می‌خواهیم به سوال (چطور اراده خود را برای ترک اعتیاد تقویت کنیم؟) پاسخ بدیم و عوامل و مواردی که در این باب موثر هستن رو ذکر کنیم. اما پیش از پرداختن به این بررسی لطفا این نکته رو در نظر بگیرین، همونطور که یک درمان برای جمعی از بیماران جوابگو نیست، یک نظریه و منطق هم برای جمعی از افراد معتاد اثرگذار نیست.

مراحل تقویت اراده برای ترک اعتیاد

از اونجایی که هدف ما پاسخ به چگونگی تقویت اراده برای ترک اعتیاد هست، قصد نداریم عنوان “اعتیاد” رو به صورت علمی و پژوهشی شرح بدیم؛ بنابراین تنها توضیح و تعریف ساده از اون به همراه عوارض و جوانبی که برای افرادِ درگیر داره برای رسیدن به اصل مبحث کفایت می‌کنه.

| حتما بخوانید:  تمرینات تقویت اراده

حذف جملات کنایه‌آمیز و تزریق امید

طبق نظریه عموم در دهه‌های گذشته اعتیاد یک نوع بیماری هست که برخی رو به خودش درگیر کرده و فرد مبتلا رو که معتاد نامیده می‌شه نیازمند حضور مواد اعتیادآور می‌کنه. مطمئنا همه ما کاملا واقف بر بد بودن اعتیاد هستیم و از عوارض مخرب اون بر زندگی مطلعیم، اما نکته‌ای که در اکثر موارد بهش بی‌توجهی می‌شه حال روحی خود شخص هست. مثلا برای اینکه یک فرد معتاد رو برای ترک ترغیب کنن اصولا از تهدیدهای ترد شدن از سوی اطرافیان و سطحی‌ترین جملات استفاده می‌شه:

(بخاطر بچه‌ت این زهرماری رو بزار کنار.) (اگه ترک نکنی زنت می‌ذاره می‌ره‌ها.) (آینده‌ات داغون شده، اینجوری کسی بهت کار نمی‌ده.) و یا (یه زن معتاد توی این جامعه جایی نداره.) (بچه من به یه مادر خمار نیازی نداره.) و…

این جملات رو شاید اکثر شماها توی فیلم‌ها شنیده باشین، اما جالبه بدونین که توی زندگی واقعی جملات بسیار بدتری در این باره گفته و شنیده می‌شه. جلسات مشاوره روانشناسی خبر از تهدیدها و حمله‌های لفظی خیلی بدتری به جمع خوانندگان این مقاله ارائه می‌ده. واضحه که اولین قدم جهت تقویت اراده برای ترک اعتیاد افراد، حذف این جملات و جایگزین اون‌ها با جملات آرام‌بخش و حرف‌های امیدبخش هست. هیچ فرد معتادی از وضعیتی که داره راضی نیست و مطمئنا دوست داره ترک کنه اما نگاه، حرف‌ها و کنایه‌های اطرافیان باعث می‌شن که اون فرد دلش بخواد حداقل برای ساعاتی از روز توی دنیای خماری فرو بره!

شناخت علت اعتیاد جهت تقویت اراده برای ترک اعتیاد

شناخت علت اعتیاد جهت تقویت اراده برای ترک اعتیاد

جهت تقویت اراده برای ترک اعتیاد بهتره که علت درگیر شدن فرد مشخص بشه. به طور مثال اگر فردی به سبب طرد شدن از خانواده به مواد مخدر رو آورده‌ باشه، برای اینکه اراده کنه و اعتیادش رو ترک کنه لازمه که یا خانواده‌اش دوباره پذیرای شخص باشن و یا شخص موردنظر با این مسئله کنار بیاد، یعنی بپذیره که به هر حال این شرایط پیش‌ اومده و لازمه که شخص به زندگی خودش در مسیر صحیح ادامه بده. البته هر دو موقعیت مستلزم مراجعه به روانشناس و روانپزشک هستن. خانواده فرد مذکور باید با راهنمایی یک فرد آگاه به این نتیجه برسن که باید به عضوی از خانواده‌شون برای بهبود کمک کنن و یا خود شخص باید با گذروندن جلسه مشاوره بپذیره که مشکلات گذشته ارزش تباهی آینده رو ندارن.

ایجاد هدف و انگیزه

هدف و انگیزه دو اصل کاربردی و بسیار مهم در تقویت اراده برای ترک اعتیاد هستن. البته این دو مورد برای تقویت اراده جهت انجام هر عملی موثر تلقی می‌شن.
تصور کنین که شما شخص معتاد هستین و در حال حاضر خواستار ترک کردن هستین. قطعا این خواستن نشأت گرفته از یک هدف و انگیزه ماقبل هست؛ به این صورت که شما برای داشتن و به دست آوردن یک چیز، یک انسان، یک لحظه، یک موفقیت و یا یک… تلاش می‌کنین که اون “یک‌”ها رو به دستی بدل کنین که شما رو می‌گیره و از گرداب اعتیاد بیرون می‌کشه.

| حتما بخوانید:  جملات انگیزشی ترک اعتیاد

غلبه بر وسوسه جهت تقویت اراده برای ترک اعتیاد

یکی از راه‌های تقویت اراده برای ترک اعتیاد پیشگیری از بروز وسوسه به حساب میاد. به بیانی وسوسه خودش از عواملی هست که بانی ایجاد حس نیاز به مخدر می‌شه؛ هنگامی که شما وسوسه می‌شین که باز هم اون حس جدا بودن از دنیا و درگیری‌ها رو تجربه کنین تسلیم وسوسه شدین و برای ارضای حس وسوسه ایجاد شده، به مواد رجوع می‌کنین. بنابراین با پیشگیری و جلوگیری از بروز و پیشرفت وسوسه در حقیقت در حال کمک به خودتون برای تقویت اراده‌تون هستین.

ایجاد سرگرمی و مشغله فکری

عموما افرادی که وقت کافی برای تفکر راجع به مسائل متزلزل کننده روحیه دارن، به اعتیاد مبتلا می‌شن. مشاهده شده که فردی با وجود ناراحتی‌های بسیار بزرگ‌تر از یک فرد معتاد، برای تسکین روحیه آسیب دیده‌ش سراغ مواد مخدر نرفته، چون وقت کافی برای فکر کردن درباره ناراحتی‌ها و عوامل تسکین اون‌ها رو نداشته! زمان همیشه حلال مشکلات نیست، در حقیقت زمان گاهی قاتل آرزوهاست. زمان می‌تونه درست مثل یک چاقو برای دست یک پزشک باشه و زندگی ببخشه و یا در دست یک قاتل قرار بگیره و نابود کننده جان باشه! این شما هستین که انتخاب می‌کنین از زمانتون به چه عنوانی استفاده کنین.

چطور اراده خود را برای ترک اعتیاد تقویت کنیم؟

چطور اراده خود را برای ترک اعتیاد تقویت کنیم؟

پنج بعد اصلی جهت تقویت اراده برای ترک اعتیاد رو ذکر کردیم، اما قطعا علاوه بر راه حل‌های گفته شده موارد بسیاری هستن که می‌تونن برای تقویت و ایجاد اراده مفید واقع بشن و تاثیر زیادی داشته باشن. برای پاسخ به اینکه (چطور اراده خود را برای ترک اعتیاد تقویت کنیم؟) تنها راه حل باقی مونده این هست که اراده‌تون رو به آینده متصل کنین! یعنی حال اطرافیان و آینده خالی از اعتیاد رو به اراده‌ای که لازمه ترک هست مرتبط کنین. برای درک این منظور به این جملات دقت کنین. (اگر ترک کنم می‌تونم تشکیل خانواده بدم.) (اگر ترک کنم منم عضوی از جامعه سالم می‌شم.) (اگر ترک کنم می‌تونم تحصیلاتم رو ادامه بدم و دوست‌های زیادی داشته باشم.) اگر ترک کنم…

واقعیت اینه که دوست عزیز اگر ترک کنی دنیات عوض می‌شه و سرنوشتت جور دیگه‌ای رقم می‌خوره. فقط کافیه اراده کنی و هرگز امیدت رو از دست ندی؛ می‌دونم طول مسیر این فرآیند شاید سخت باشه، شاید که نه، حتما سخته!.. اما بهت این قول رو می‌دم که آخرش خوشه. سختی‌های الانت ارزش خوشی‌های آینده‌ات رو داره

مطالب مرتبط
نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات کاربران
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مطالب
داغ‌ترین برچسب‌ها
0
تجربه و دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx