قوی‌ترین پایین آورنده قند خون

قوی‌ترین پایین آورنده قند خون

2K
11 دیدگاه

به زودی …

این صفحه را به اشتراک بذارید!

قوی‌ترین پایین آورنده قند خون را می‌توان در بین گیاهان دارویی، قرص‌ها و … پیدا کرد. افراد مبتلا به دیابت یا همان قند خون بالا، باید به عنوان یکی از مهم‌ترین نکات روزمره زندگی خود اقدامات جدی نسبت به پایین آوردن قند خون خود انجام دهند. قرص‌های کاهش دهنده قند خون و کنترل کننده آن توسط پزشکان بسیار زیادی تجویز می‌شوند. علاوه بر قرص‌ها، در حال حاضر به منظور کاهش طبیعی قند خون، از بعضی مواد خوراکی نیز استفاده می‌شود.

بنابراین این مقاله مناسب افرادی است که دچار دیابت هستند و یا در اطراف خود به نحوی با آن سر و کار دارند. در این مقاله قوی ترین پایین آورنده قند خون برای مادران باردار را نیز معرفی خواهیم کرد. در کل نادیده گرفتن بیماری دیابت، می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. هیچ جای شکی نیست که برای درمان آن، بیمار به دنبال قوی‌ترین پایین آورنده‌ها باشد.

جدول قوی ترین پایین آورنده‌های قند خون:
🥣 مواد غذاییبامیه، توت‌ها، دانه چیا، جو دو سر، ماست و کفیر، آلوئه‌ورا، کتان و ...
💪 مکمل‌هاکروم، منیزیم، پروبیوتیک‌ها، ویتامین D
💊 داروهاانسولین، داروی گلیپیزاید، متفورمین، پراملین تاید، گلیمپراید، اینووکانا، قرص جانوویا، پیوگلیتازون، ترولیسیتی و ...
⚗️ عرقیاتعرق زرشک، عرق گشنیز، عرق بابا آدم، عرق برگ زیتون، عرق برگ گردو و ...
🏃سبک زندگیبهبود رژیم غذایی، کاهش وزن، ورزش کردن، خواب و استراحت کافی

معرفی بهترین و قوی‌ترین پایین آورنده‌های قند خون

قند خون بالا یا دیابت بیماری است که باید درمان آن را هر چه سریع‌تر شروع کرد. عوارض خطرناکی دارد و بی‌توجهی به آن، می‌تواند حتی منجر به مرگ فرد شود. اولین موضوعی که باید به آن دقت شود، توجه به علائم قند خون بالاست. در ادامه علائم قند خون بالا را ذکر می‌کنیم. در صورتی که این علائم را چندین بار داشتید، بهتر است جهت درمان کمی حساس شوید و به دنبال راه حل باشید.

 

علائمی که نشان‌ دهنده قند خون بالا هستند:

احساس تشنگی شدید، گرسنگی شدید، دائم ادرار کردن، احساس خواب آلودگی، احساس خستگی، احساس کمبود انرژی، تغییر در بینایی، کدر دیدن اجسام و تاری دید در هنگام نگاه کردن به هاله نور.

| حتما بخوانید:  علائم قند خون بالا

البته وجود قند خون در بدن به اندازه مجاز، کاملا طبیعی است، اما میزان بیش از اندازه آن باعث بوجود آمدن مشکلاتی از جمله دیابت خواهد شد. در جدول زیر مقدار قند خون طبیعی در سنین مختلف مشخص شده است:

سن

مقادیر هدف قند خون

HbA1c (درصد)

قبل از غذا

هنگام خواب

کمتر از ۶ سال

۱۸۰ – ۱۰۰

۲۰۰ – ۱۱۰

۵ / ۸ – ۵ / ۷

۱۲ – ۶ سال

۱۸۰ – ۹۰

۱۸۰ – ۱۰۰

کمتر از ۸

۱۸ – ۱۳ سال

۱۳۰ – ۸۰

۱۵۰ – ۸۰

کمتر از ۵ / ۷

بالای ۱۸ سال

۱۳۰ – ۸۰

۱۵۰ – ۸۰

کمتر از ۷

اکنون که با مهم‌ترین علائم دیابت آشنا شده‌اید، لازم است با انواع روش‌های درمان آن نیز آشنا شوید. در ادامه قوی‌ترین پایین ‌آورنده قند خون را معرفی خواهیم کرد. داروها و مواد غذایی درمان دیابت در طب اسلامی، قرص دیابت، چگونگی کاهش دیابت در طول دوران بارداری موضوعات مهمی در درمان هستند که در ادامه به شرح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

| حتما بخوانید:  قند خون نرمال برای افراد عادی و دیابتی

گیاهان و دمنوش‌ها

در طبیعت گیاهان بسیاری وجود دارند که می توان آن‌ها را به عنوان قوی ترین پایین آورنده قند خون مورد استفاده قرار داد. روش مصرف هر کدام از آن‌ها با دیگری متفاوت است. برخی از این گیاهان به صورت دمنوش و تعدادی نیز به شکل تازه در کنار غذا مصرف می‌شوند. اثرگذاری همگی آن‌ها در بهبود بیماری دیابت ثابت شده است.

نکته‌ای که در رابطه با این گیاهان وجود دارد این است که اثر هر کدام از آن‌ها در بیماران مختلف متفاوت است. بنابراین هر فردی پس از مصرف هر یک از این گیاهان باید حال عمومی خود را بسنجد. بهترین روش نیز کنترل میزان قند خون قبل و پس از مصرف گیاه مورد نظر است. چند مورد از گیاهان در دسترسی که به عنوان قوی ترین پایین آورنده قند خون می‌توان مصرف کرد، عبارت از مواردی هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

گیاهان به عنوان قوی ترین پایین آورنده‌های قند خون

بامیه

بامیه (Okra) یکی از بهترین و موثرترین گیاهان برای درمان و یا پیشگری از قند خون بالا است که آن را می‌توان به صورت زیر هر روز و به مدت 2 تا 3 ماه مورد استفاده قرار داد:

  • حدود ۳ تا ۴ عدد نصف شود.
  • به مدت ۷ ساعت در لیوان دارای آب سرد قرار گیرد.
  • آب لیوان قبل از صبحانه میل شود.

گزنه

گیاه گزنه (Nettles) می‌تواند گلوکز خون را کم کند. عصاره برگ‌های این گیاه نیز در مقابل بالا رفتن سطح قند خون و خراب شدن سلول های لوزالمعده دارای نقشی حفاظتی است. مصرف روزانه دمنوش این گیاه به اندازه سه فنجان بعد از وعده‌های غذایی می‌تواند به عنوان قوی ترین پایین آورنده قند خون به کار برده شود. طرز تهیه این دمنوش به صورت زیر است:

  • ریختن حدود ۴۰ گرم برگ گزنه در یک لیتر آب جوش
  • دم کردن برگ‌ها به مدت 10 دقیقه

ریحان

ریحان (Basil) دارای فلاونوئیدها در ساختار خود است. به همین دلیل می تواند به عنوان قوی ترین پایین آورنده قند خون مورد استفاده قرار گیرد. آن را می توان در کنار دیگر سبزیجات و یا به تنهایی به همراه انواع غذاها مصرف کرد. مصرف روزانه آن فوق العاده مفید است. روش دیگر استفاده از این نوع گیاه خوش عطر و خوش طعم به صورت جوشانده و دم کرده است.

گیاه شوید

شوید (Dill) با بالا بردن میزان ترشح انسولین باعث می‌شود تا به عنوان قوی ترین پایین آورنده قند خون عملکرد مناسبی در بدن داشته باشد.

کاهش قند خون با استفاده از عرقیات گیاهی

در طب سنتی، استفاده از عرقیات خوراکی اهمیت بسیار زیادی دارد. قوی‌ترین پایین آورنده‌های قند خون را می‌توان در میان عرقیات گیاهی پیدا کرد. دقت داشته باشید که مصرف این عرقیجات به صورت مداوم و منظم است که می‌تواند در درمان دیابت مؤثر باشد.

قوی‌ترین پایین‌ آورنده قند خون طب اسلامی

عرق برگ گردو 

برگ درخت گردو، قند خون را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. در حال حاضر از عرق تهیه شده از برگ این درخت در درمان دیابت استفاده می‌شود. مصرف روزانه دو نوبت عرق گردو، در کاهش میزان قند خون، تأثیر چشمگیری خواهد داشت. بد نیست بدانید که مصرف این عرق با استفاده از آب معمولی یا آب پرتقال نیز امکان‌پذیر است.

| حتما بخوانید:  عرقیات پایین آورنده قند خون

عرق بابا آدم

عرق بابا آدم را در طب اسلامی به نام‌های لوف و فیل گوش نیز می‌شناسند. عرق بابا آدم خواص درمانی گسترده‌ای دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کاهش میزان قند خون است. بهتر روزانه به اندازه یک استکان صبح و عصر مصرف شود.

عرق شنبلیله

شنبلیله در درمان دیابت، فشار خون بالا و کلسترول مؤثر است. بهتر است در زمان استفاده، معده پر باشد. در طب اسلامی، معمولاً توصیه می‌شود بعد از غذا، یک استکان عرق شنبلیله استفاده شود.

عرق کاسنی

در بین اثرات درمانی عرق کاسنی در طب اسلامی، در رابطه با کاهش قند خون صحبت‌های زیادی می‌شود. بسیاری از افراد طعم این عرق را نمی‌پسندند، اما باید بدانید که با ترکیب کردن با آب معمولی یا آب پرتقال، به راحتی قابل خوردن خواهد بود. به منظور پایین آوردن قند خون، استفاده از یک استکان عرق کاسنی به صورت روزانه و در دو نوبت توصیه می‌شود.

قوی‌ترین قرص پایین ‌آورنده قند خون

در حال حاضر قوی‌ترین قرص پایین ‌آورنده قند خون که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، متفورمین نام دارد. طبق تحقیقاتی که تاکنون که در سراسر دنیا انجام شد، ثابت شده است که اگر این قرص به طور صحیح و زیر نظر متخصص انجام شود، می‌تواند بیماری دیابت را درمان کند. همچنین طبق آمار به دست آمده، مصرف متفورمین در کاهش مرگ و میر افراد دیابتی بیش از قرص‌های دیگر پایین ‌آورنده قند خون مؤثر بوده است.

مقدار مصرف این دارو همان طور که گفتیم به نظر پزشک بستگی دارد. در نتیجه مصرف خودسرانه آن نمی‌تواند روش درستی باشد. دیابت انواع مختلفی دارد و متفورمین نیز باید با توجه به نوع دیابت و شرایط بدنی فرد استفاده شود. اگر بگوییم متفورمین می‌تواند دیابت را ریشه کن کند، اغراق نکرده‌ایم.

| حتما بخوانید:  بهترین داروی درمان قند خون

متفورمین در درمان قطعی دیابت با بامیه برابری می کند. جالب است بدانید بامیه نیز یکی از مواد غذایی است که نام آن را در بین عناوین از بین برنده قطعی دیابت یافت می‌کنید. البته هم اکنون نمی‌توان در مورد درمان قطعی با بامیه اظهارنظر خاصی کرد، زیرا تحقیقات ثابت شده‌ای در این زمینه در دسترس نیست. به هر حال گفته می‌شود که بامیه حاوی اسیدفولیک، ویتامین c و محتوای فنلی است. به دلیل آنتی اکسیدانی که بامیه در خود دارد، خاصیت چربی‌سوزی داشته و مواردی همچون چربی‌سوزی و ضد قند بودن را به خود اختصاص داده است. در نتیجه می‌توان آن را در لیست قوی ترین پایین آورنده های قند خون قرار داد.

در دانشگاه شهید بهشتی، در این باره تحقیقاتی انجام شد و ثابت شد داروی متفورمین با بامیه اثر متشابهی در درمان بیماری دیابت دارد.

قوی‌ترین قرص پایین ‌آورنده قند خون

قوی‌ترین خوراکی‌های پایین آورنده قند خون

آجیل‌ها از جمله قوی‌ترین پایین ‌آورنده قند خون در میان خوراکی‌ها هستند. در واقع اسیدهای چرب یک اشباع است که منجر به کاهش قند خون می‌شود. این اسیدهای چرب در آجیل و دانه‌های زیتون، آووکادو، کتان و … یافت می‌شود. اسیدهای چرب تک اشباع، مقاومت به انسولین را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و منجر به کاهش قند خون خواهند شد. در بررسی که بین یک رژیم غذایی با اسیدهای چرب تک اشباع و با کربوهیدرات بالا انجام شد، این موضوع کاملاً اثبات شد.

بد نیست بدانید که دانه چیا نیز نقش بسیار مهمی در تنظیم قند خون دارد. دانه‌های چیا منجر به افزایش حساسیت به انسولین، کاهش اثر دیابت و … خواهند شد. در حقیقت استفاده از دانه چیا، تثبیت قند خون را به دنبال خواهد داشت.

مصرف ادویه‌ها برای کاهش قند خون

لازم به ذکر است که پایین آوردن قند خون با راهکارهای ساده‌ای همچون استفاده از ادویه‌ها نیز امکان‌پذیر است. برخی از ادویه‌ها تأثیر بسیار زیادی در پایین آوردن قند خون دارند، اما از بهترین و قوی‌ترین آن‌ها می‌توان به دارچین اشاره کرد. در سال 2011 طبق بررسی انجام شده، گفته شد که دارچین منجر به کاهش قند خون ناشتا، کاهش تری گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول بد خون می‌شود. بالعکس کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد.

اطبا سنتی نیز در میان گیاهان دارویی، دارچین را یکی از بهترین پایین آورنده‌های قند خون می‌دانند. دقت داشته باشید که مصرف دوز بالای آن، می‌تواند مشکلات جدی را به وجود آورد. در نتیجه نباید به هیچ عنوان در مصرف آن افراط شود. دارچین را به عنوان پایین آورنده قند خون می توان به شکل زیر مورد استفاده قرار داد:

  1. شستن و خرد کردن تعداد ۲ یا ۳ عدد چوب دارچین با آب سرد
  2. قرار دادن چوب های خرد شده در قوری
  3. ریختن آب جوشی با دمای حدود ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد روی چوب های خرد شده
  4. دم کشیدن این دمنوش حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه
  5. تعدیل طبع گرم آن با مصرف لیموترش تازه

انبه؛ یکی از قوی‌ترین و بهترین پایین آورنده قند خون

در میان میوه‌ها، انبه را یکی از خوشمزه‌ترین و قوی‌ترین پایین آورنده قند خون می‌دانند. طبق تحقیقات انجام شده، گفته می‌شود با وجود این که انبه میوه شیرینی است، اما مصرف روزانه نصف یک انبه تازه یا 10 گرم انبه خشک، یک پایین آورنده خون بسیار قوی است.

برگ انبه نیز در کاهش قند خون بسیار مؤثر است. اگر به دنبال کاهش قند خون از راه‌های طبیعی هستید، می‌توانید از برگ انبه به صورت جوشانده استفاده کنید. لازم است بدانید که انبه حاوی مواد مغذی همچون ویتامین آ، ویتامین سی، فیبر و فولات است. تمام این مواد جزء اصلی‌ترین مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند.

در بین میوه‌هایی که به عنوان پایین آورنده قند خون شناخته می‌شوند، می‌توان به گیلاس و گلابی نیز اشاره کرد. استفاده از این دو نوع میوه در کنار انبه، در بین افراد مبتلا به دیابت بسیار رایج است.

قوی ترین پایین ‌آورنده قند خون در بارداری

در این بخش به معرفی قوی‌ترین پایین آورنده‌های قند خون در بارداری می‌پردازیم. مطمئناً می‌دانید یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند در دوران بارداری، خطرات و مشکلات متعددی را برای مادر و جنین به وجود آورد، همین بیماری دیابت است. در نتیجه درمان آن اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً 4 درصد از خانم‍‌های باردار در طول دوران بارداری، درگیر دیابت می‌شوند. در حوزه سلامت، به دلیل خطراتی که این بیماری دارد، درمان آن را بسیار مهم و ضروری می‌دانند.

قوی ترین پایین ‌آورنده قند خون در بارداری

مهم‌ترین نکته مورد توجه به منظور کاهش دیابت در این دوران، نظارت دقیق بر روی غذاهای کربوهیدرات‌دار است. در واقع باید در مصرف این غذاها نیز دقت بیش‌تری در این دوران داشت. بهتر است در طول ابتلا به این بیماری، به منظور کنترل میزان کربوهیدرات حتماً با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید.

مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات هستند، عبارت‌اند از:

  • حبوبات، برنج، پاستا و …
  • ماست و شیر
  • سیب‌زمینی (به خصوص از نوع شیرین)
  • آبمیوه‌ها و سبزیجات
  • ذرت، نخود فرنگی
  • نخود، لپه، لوبیای خشک و عدس
  • نوشیدنی گازدار و معمولی
  • کلوچه، بیسکویت و نان

و … اجتناب از برخی مواد غذایی بالا یا کنترل در مصرف آن‌ها با کمک یک متخصص، می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش قند خون در دوران بارداری داشته باشد.

قوی‌ترین پایین‌ آورنده قند خون طب اسلامی و سنتی

آیا می‌دانید قوی‌ترین پایین ‌آورنده قند خون در طب اسلامی چیست؟ آیا فکر می‌کنید درمان کامل دیابت با طب اسلامی، امکان‌پذیر است؟ در طب اسلامی یا به تعبیری سنتی داروهایی وجود دارد که به درمان کامل دیابت نوع 1 و 2 کمک می‌کند. ترشح مجدد انسولین از غده پانکراس جهت استفادة کافی سلول‌های بدن از آن، از بین بردن مقاومت به انسولین در اندام‌های بدن با مصرف داروهایی که در طب اسلامی وجود دارند، امکان‌پذیر است. مصرف داروها و مواد غذایی پیشنهاد شده در طب اسلامی، می‌تواند دیابت را به طور کامل رفع کرده و سیستم بدن را به حالت نرمال بازگرداند.

جو را در طب اسلامی، قوی‌ترین پایین آورنده قند خون می‌دانند. بسیاری از افراد، جو را در این طب، به عنوان معجزه دیابت معرفی کرده‌اند. توصیه آن‌ها این است که مصرف جو و مشتقات آن را به هیچ عنوان کنار نگذارند. جو را به روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد، اما ثابت شده است که بهترین روش مصرف آن به صورت سویق است. بهترین زمانی که می‌توان از سویق استفاده کرد، صبح ناشتا و به جای وعده ناهار در ظهر است. بهتر است سویق با آب مصرف نشود، مصرف آن به صورت خالی و خشک مؤثرتر است.

استفاده از نان جو و آب جو نیز در درمان دیابت مؤثر است. بهتر است افراد مبتلا به دیابت، نان‌های مصرفی دیگر از جمله نان‌های سفید و بدون سبوس را کنار گذاشته و از نان جو در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند. نان سفید موجب افزایش قند خون خواهد شد.

معرفی چندتا از بهترین و قوی‌ترین پایین آورنده‌های قند خون

نکته مهمی که باید در رابطه با قوی‌ترین پایین آورنده قند خون بدانید

شاید اگر بشنوید خودتان می‌توانید مؤثرترین راه حل برای کاهش قند خون باشید، کمی متعجب شوید. اما مهم آن است که این جمله واقعیت دارد. تا این جا تقریباً بسیاری از راه حل‌های کاهش قند خون و درمان دیابت را بیان کردیم. فراموش نکنید که تمامی این درمان‌ها در قدم اول به اراده شما بستگی دارد. به بیان دیگر زمانی از روش‌های درمانی جواب می‌گیرید که اراده خود را به طور مستمر حفظ کنید.

صرفاً بخشی از ماجرای بیماری دیابت، استفاده از قوی‌ترین پایین ‌آورنده قند خون است. مهم‌ترین نقش و پایه اصلی کار، در واقع خودتان هستید. این که تا چه حد به دستورات پزشک خود عمل کنید، تا چه اندازه به مراقبت از خود اهمیت دهید و … به خودتان بستگی دارد. به شما گفته می‌شود که چه چیزی را بخورید و چه چیزی را نخورید، اما در واقع درمان زمانی اتفاق می‌افتد که نسبت به داروها و پرهیز از برخی مواد غذایی توجه کافی داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم نگاه جامعی به قوی‌ترین پایین ‌آورنده های قند خون داشته باشیم. در طب اسلامی، در علم پزشکی، در میان خوراکی‌ها و … قوی‌ترین و مؤثرترین آن‌ها در کاهش قند خون را بیان کردیم. دقت داشته باشید که نرمال نبودن قند خون، موضوعی نیست که بتوان آن را سرسری گرفت. بلکه لازم است تحت نظر افراد متخصص قرار بگیرید و رژیم غذایی درستی داشته باشید.

مطالب مرتبط
نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest

11 نظرات کاربران
بیشترین آرا
جدیدترین قدیمی ترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
الناز براتی

الان همه اینا که گفتین بعنوان قویترین پایین اورنده قند خون نمیشه که همشون قویترین باشن، کاش حداقل یکی دوتاشون رو معرفی میکردین فقط 🙁

نادیا

بنظرم دمنوش برای پایین آوردن قند خون خیلی موثره، من خودم یه مدت گزنه و دارچین خوردم بد نیود البته گزنه خطرناکه و حتما باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف بشه

معصوم

بامیه هم امتحان کن خیلی جوابه البته حتما به دکترت بگو بعد مصرف کن، من مادرم یه مدت استفاده کرد ولی دکتر گفت نباید ادامه بده

نیلو

همینطور گیاه یا دمنوش مریم گلی

بی نام

لطفا راجب عرقیات پایین اورنده قند خون بیشتر بگین و بگین کدومش قوی تر از بقیه شون هست

مریم غلامی

دختر من 13 سالشه و قندش همیشه بالاست ولی دکترش میگه چیز خاصی نیست و باید رعایت کنه یه مقدار در صورتی که خودم فکر میکنم توی این سن نباید قندش بالا باشه اصلا بنظرتون چی براش مفیده تا قندش بیاد پایین؟

مریم شمخانی

قرص گلیکوگل محصول شرکت گل دارو که یک قرص گیاهی محسوب میشود قویترین پایین آورنده قند خون است

نیلو

کاملا درسته، قرص گلیکوگل از گیاهانی مثل گزنه، مریم گلی، دارچین، استویا، شنبلیله و شیرین بیان که همگی جزو مشهورترین گیاهان دارویی کاهنده قند خون بحساب میان ساخته شده و میتونه بعنوان درمان قوی برای دیابت نوع 1 و 2 باشه البته به شرطی اینکه پزشک معالجه‌تون براتون تجویز کنه

ترنم

عالی خداقوت فقط ای کاش قوی ترین دمنوش پایین آورنده قند خون هم بهش اشاره میکردید

علی اسدی

تنها کاری که باید بکنید کنترل انسولین هست اونم با رژیم غذایی مناسب

باقری

ممنون بسیار مفید بود

جدیدترین مطالب
داغ‌ترین برچسب‌ها
11
0
تجربه و دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx